Ekholmsskolan visar vägen

Fler professioner inom skolan kan leda till bättre studiero. Ekholmsskolan har goda erfarenheter av sin skolvärd, skriver KD-politiker från Linköping.

Förebild. Ekholmsskolans skolvärd är ett exempel på hur andra yrkesgrupper kan ge lärarna bättre förutsättningar att undervisa, skriver KD.

Förebild. Ekholmsskolans skolvärd är ett exempel på hur andra yrkesgrupper kan ge lärarna bättre förutsättningar att undervisa, skriver KD.

Foto: Tord Olsson

Debatt2018-03-15 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Rapporten ”Om mig”, besvarad av 7 000 elever i år 8 och andra året på gymnasiet, gör det klart att vi i Linköpings kommun måste säkerställa att det finns tillräckligt med personal på våra skolor. När hela 47 procent upplever att de inte har studiero i skolan är det hög tid att agera.

I torsdags skrev Corren om länsrapporten ”Om mig 2017” som är framtagen av östgötakommuner, länsstyrelsen och Region Östergötland. Studien berör såväl hemsituation, fritid, skola som framtiden.

På många håll kan vi vara nöjda med resultaten. Bland annat känner elever att de har stöd hemifrån och kan prata med sina föräldrar, även om det finns mycket mer att göra på det området. Skolsituationen ser dock mörkare ut. Hela 47 procent av eleverna i år 8 upplever att de ibland, sällan eller aldrig har arbetsro på lektionerna.

Motsvarande siffra på gymnasiet är 37 procent. En lärare med många administrativa uppgifter kommer naturligt få det svårare att bedriva god undervisning och säkerställa arbetsro i klassrummet. Det är sedan länge konstaterat att lärare har många arbetsuppgifter som inte är direkt kopplade till undervisning.

Från huvudmännens sida har skarpa förslag att rensa i den administrativa bördan varit för få och för svaga. Utifrån dessa dystra konstateranden är det nödvändigt att kommunen, gärna med hjälp av de olika fackliga organisationerna, ser över bland annat lärarnas arbetssituation och skapar förutsättningar för lärare att arbeta med det som är deras huvuduppgifter: undervisning, förberedelse av lektioner och fokus på elevernas kunskapsutveckling.

Det är huvudsakligen inte skolans uppgift att uppfostra ungdomarna. Men när uppförandeproblematik förs med från hemmen till skolan är det viktigt att ge lärarna så bra förutsättningar som möjlig att hantera situationen.

Vi Kristdemokrater föreslår rejäla satsningar på lärarassistenter, samtidigt som vi vill öppna upp för fler och nya professioner inom skolan. Ett lyckat exempel på detta är Ekholmsskolan, där man anställt en skolvärd. Skolvärden har inte något direkt undervisningsansvar, utan jobbar brett för att stötta upp för lärare och elever. Skolvärden stöttar de elever som har det svårast, samtidigt som denne håller ordning på mer praktiska saker som inte behöver göras av en lärare.

Erfarenheterna från Ekholmsskolan är positiva, samtidigt som man efterfrågar mer av dessa avlastningstjänster. Det exakta behoven varierar mellan varje enskild skola, och det är därför nödvändigt att rektorerna får vara med och påverka utformningen av dessa tjänster. Det är hög tid att agera för en bättre skola och göra investeringar där de som mest behövs.

Magnus Engström (KD)

ledamot av kommunfullmäktige och bildningsnämnden

Liselotte Fager (KD)

ledamot av kommunfullmäktige och barn- och ungdomsnämnden