Dubbla måttstockar vid synfel

Tusentals människor med mindre brister i sitt synfält har fråntagits sina körkort de senaste åren. Andra med samma brister kan köra vidare. Sverige bör se över regelverket, skriver Staffan Danielsson (C).

Strängt. Det svenska systemet tar ifrån människor körkortet på ett alltför strikt sätt, anser Staffan Danielsson.

Strängt. Det svenska systemet tar ifrån människor körkortet på ett alltför strikt sätt, anser Staffan Danielsson.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Debatt2017-04-06 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag ställer Transportstyrelsen strängast körkortskrav i världen på de med mindre brister i sina synfält som rapporteras till Transportstyrelsen från läkarna, medan alla de mångdubbelt fler, ofta äldre, som har samma brister men som inte gått till läkare, obehindrat kör vidare utan att Transportstyrelsen bedriver någon uppsökande verksamhet alls.

Norge har till exempel färre trafikdödade per miljon invånare än Sverige trots att där inte finns någon körsimulator och rejäla uppkörningsprov kan göras över hela landet. Sverige kräver sedan länge att synfältsdrabbade ska klara extremt höga krav i syntestmaskiner, under oerhörd stress och med huvudet fixerat, medan körprov förbjudits.

Tusentals människor med mindre brister i sitt synfält har på grund av Transportstyrelsens rigida stränghet fråntagits sina körkort de senaste åren trots att de ser bra, något som ofta väcker desperation och trauman, företag och sommarstugor får säljas och rörelsefriheten begränsas mycket starkt. Samtidigt kör mångdubbelt fler, med samma eller större brister, vidare på vägarna utan att transportstyrelsen alls bryr sig.

Internationella forskare förstår inte vad Sverige håller på med, liksom även ledande trafiksäkerhetsexperter och ögonläkare.

En körsimulator är äntligen igång i Linköping och nära hälften har klarat kraven. Det kostar dock cirka 20 000 kronor vilket många inte har råd med, ändå står redan över 500 i kö. Detta visar ju hur många som felaktigt har berövats sina körkort under flera decennier. Men det räcker inte. Sverige måste snarast liksom andra länder tillåta uppkörningsprov för de med mindre brister i sitt synfält.

Jag interpellerade i tisdags trafikminister Anna Johansson. Trots att S- och MP-gruppen i trafikutskottet våren 2014 ställde sig bakom min motion om att regeringen snarast skulle låta en utredare granska Sveriges regelverk i en internationell jämförelse, samt i beaktande av kritiken från trafiksäkerhetsexperter och ögonläkare i Sverige, så var trafikministern mycket passiv. Hon litar på Transportstyrelsen trots att deras sakuppgifter inte stämmer och hon ser inget märkligt med väldigt stränga krav på de som anmäls av ögonläkarna samtidigt som inget görs för att kontrollera de mångdubbelt fler som inte anmäls.

Och hon såg heller inget konstigt i att Norge utan någon körsimulator och med praktiska körprov har lägre trafikdödlighet i trafiken än Sverige, hon kritiserade istället deras system som ”godtyckligt”. Storebror vet ju alltid bäst.

Jag vill att nuvarande regering låter granska Transportstyrelsens regler genom att till exempel en utredare tillsätts, i syfte att svenska regelverk inte ska vara strängast i världen med i princip noll effekt på trafiksäkerheten, utan anpassas till internationell standard, till exempel som i Norge.

Jag anser också att dagens ledning på Transportstyrelsen ska ta initiativ till en sådan granskning, och gärna att grävande journalister granskar denna skandal.

Staffan Danielsson

riksdagsledamot (C)