Covid-19 har fått katastrofala följder och sätter länders sjukvård och ekonomin på prov världen över. I kampen mot viruset ställs dock demokratiska principer åt sidan och människors dagliga friheter försvagas på flera håll. För Sverige är det viktigt att fatta politiska beslut inom demokratins ram och med folklig förankring.
Redan innan smittspridningen bröt ut var en utveckling bort från demokratiska fri- och rättigheter påtaglig i flera länder. I Sverige lade regeringen fram ett drastiskt lagförslag som skulle ge regeringen mer makt att inskränka människors friheter i syfte att hejda smittspridningen. Hade regeringens lagförslag antagits skulle det leda till ny praxis med utrymme för tolkning och en förskjutning av gränsen för vad som är acceptabelt i en liberal demokrati.
En framtida regering, mer auktoritärt lagd, skulle ges stora möjligheter att också i andra sammanhang genomföra just inskränkningar på vår mänskliga fri- och rättigheter för att uppnå syften som kanske inte är lika ädla.
I det lagförslag som regeringen skickade på remiss konstaterades att nuvarande smittskyddslagstiftning är otillräcklig. På vilket sätt nuvarande lagstiftning brister var inte lika självklart. Att inte tydligare redogöra vilka brister som finns när regeringen önskar öka sitt inflytande på lagstiftningen samt kringskära dagliga friheter är anmärkningsvärt.
I Demokratiutredningen, som lämnades in till regering Löfven 2016, kan man läsa följande: “Den nya digitala tillvaron har fört fakta, beslutsprocesser och debatt närmare människor.” Utredningen konstaterar att “det ställer ökade krav på kanaler för påverkan.” Det är därför förvånande att regeringen bara eftersökte remissutlåtanden från 12 remissinstanser. Bland dessa var det bara två som inte var myndigheter. Varken Advokatsamfundet, Journalistförbundet eller någon annan representant för civilsamhället erbjöds att inkomma med ett yttrande.
Oavsett område är politiken beroende av ett brett underlag för att få till en lagstiftning som tar hänsyn till fler aspekter för att undvika oväntade konsekvenser. Därför är det viktigt att omfånget av remissinstanser är stort, varierande och inkluderar aktörer som också kan tänkas komma med kritik. Den utredning som nu sitter om grundlagen bör få i uppdrag att lägga förslag som är genomtänkta och som förstärker demokratin utan att utarma den. Att få demokratin att fungera betyder att hålla fast vid dess grunder, makten utgår från folket.
Regeringens förfarande gällande remisstid och urval av remissinstanser mötte kritik från ett flertal av instanserna, där bland det viktiga Lagrådet. Lagrådet tycker inte regeringen kan gömma sig bakom argumenten att lagförslaget är tillfälligt eller brådskande då lagförslaget berör principiella frågor så krävs “noggrann genomlysning” av lagförslaget.
När nya lagar stiftas ska det ske i en process där politiken är en aktör bland flera. En rättsstat värd namnet kräver att politiken är transparent och söker legitimitet när den vill stifta nya lagar, speciellt lagar som berör principiella frågor. Politisk makt måste agera under en engagerad och kritisk allmänhet.
En regering måste kunna agera vid pandemier, militära hot eller terror. Vi menar dock att regeringens initiala agerande, även om den tillslut delvis vek sig för Lagrådets önskningar, är politiskt och demokratiskt olämpligt. Denna sortens förslag är farliga i sin naivitet för risken att missbrukas i framtiden av auktoritära partier vid makten. Maktkoncentration, även av ädelt uppsåt, ska till varje pris undvikas. Våra grundläggande rättigheter och friheter är inget att ta för givet.
Olle Wästberg, tidigare riksdagsledamot (L), ordförande i 2014 års demokratiutredning
Martin Ängeby, generalsekreterare, Svenskt internationellt liberalt centrum (Silc)
Viktoria Viklund, rättspolitisk talesperson Liberala ungdomsförbundet
Simona Mohamsson, tidigare vice förbundsordförande Liberala ungdomsförbundet
Telason Getachew, medlem i L
Martin Ivar Johansson, medlem i L
Sabine Pettersson, medlem i L
David Zanders, medlem i L
Ismail Kamil, fd riksdagsledamot och sjukvårdslandstingsråd Region Uppsala (L)