Det var politik redan på Jesu tid

Varje gång det är kyrkoval så kommer frågan upp om kyrkan och politik. Men vad är då politik?

Det finns ett otal liknelser och bilder i Bibeln som visar hur Jesus gick emot dåtidens regler och praxis, påminner artikelförfattarna.

Det finns ett otal liknelser och bilder i Bibeln som visar hur Jesus gick emot dåtidens regler och praxis, påminner artikelförfattarna.

Foto: Leif R Jansson / TT

Debatt2021-09-13 14:15
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om man läser vad Wikipedia säger: ”politik en term för de processer och den taktik en grupp använder för att fatta beslut, ofta vad gäller hur en stats offentliga makt ska fördelas och utövas. Ordet används också om samhällsvisioner och det specifika innehållet i en grupps handlingsprogram och ligger då nära termen policy. ”

Utifrån denna förklaring, så spelar det ingen roll om gruppen består av politiska partier, nomineringsgrupper eller någon annan grupp som har en handlingsplan. 

Det spelar ingen roll om gruppen som bestämmer är de äldste inom Pingstkyrkan, Påven och kurian (katolska kyrkans regering) eller ett kyrkoråd i en församling, så fort det blir en grupp som samlas för att vilja driva frågor så är det politik, det kommer vi inte undan.

 

Ofta får vi höra att i kyrkan ska det inte finns någon politik. Politik hör bara till samhället utanför kyrkans väggar. Men enligt vår uppfattning så handlade det om politik redan på Jesu tid. 

Jesus och senare också hans lärjungar satte sig upp mot de styrande i Rom men även mot det judiska samhället bland annat för att stå upp för människors lika värde. 

Det finns ett otal liknelser och bilder i Bibeln som visar hur Jesus gick emot dåtidens regler och praxis. 

Ta till exempel när Jesus möter kvinnan vid Sykars brunn (Joh 4:7–11). Jesus pratar med kvinnan som var samarier – ett folk som judarna inte accepterade. Eller när Jesus besöker en tullindrivare vid namn Levi (Luk 5:27–32) – en tullindrivare var ingen positiv person i judarnas ögon. Eller när han förhindrar att en kvinna stenas (Joh 8:4–11). 

Detta är bara tre exempel av flera som visar att Jesus är till för alla oavsett social bakgrund, etnisk härkomst, religiös hemvist eller sexuell läggning och att Jesus uppmärksammade orättvisor redan på den tiden.

 

Att vara en grupp som vill slå vakt om och följa Jesus i hans sätt att möta människor tycker inte vi är fel, oavsett att det är politik. Att kyrkan inte kan eller ska sitta tyst när orättvisor uppdagas i vårt samhälle, är en av de grundläggande budskapen som Jesus ger oss.

"Ett nytt bud ger jag er: så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. Alla skall förstå att ni är mina lärjungar om ni visar varandra kärlek." (Joh 13:34–35).

Därför har kyrkan ansvar för, att stå upp för de svaga och utlämnade. Vår kyrka, den Svenska kyrkan är inte isolerad från övriga samhället utan en del av det därför är det vår skyldighet som kristna att reagera när något är fel.