Det räcker med en flygplats i Östergötland

Malmen är det flygfält man bör satsa på i länet, anser debattören Lars-Erik Borg.

"Flygplatschefen på Malmen gjorde för några år sedan en utredning, som visade att allt det flyg som då fanns i Östergötland kunde få plats", skriver debattören.

"Flygplatschefen på Malmen gjorde för några år sedan en utredning, som visade att allt det flyg som då fanns i Östergötland kunde få plats", skriver debattören.

Foto: Jeppe Gustafsson/arkiv

Debatt2019-12-18 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Norrköping har utrett Kungsängens framtid. Ett alternativ är att lägga ner flygplatsen. Det är ett bra alternativ, som stadsplanerarna i Norrköping borde glädjas åt. Flygplatsen hindrar utbyggnaden av staden. Säkerhetsmässigt ligger den inte heller bra där ut- och inflygningar åt väster, på låg höjd, går rakt över stadens centrum.

Darko Mamkovic (SD) ifrågasätter om det behövs två flygplatser inom fem mil. Svaret är ett nej. Företagen är nöjda om avståndet till en internationell flygplats är mindre är tio mil. Följaktligen räcker det med en flygplats i Östergötland.

Den flygplatsen skall dock inte vara Saabfältet i Linköping. Det fältet ligger, om möjligt ännu sämre än Kungsängen. Ut- och inflygning över stadscentrum på låg höjd och svåra bullerstörningar för stora delar av staden. Även Saabfältet är ett stort hinder för Linköpings utbyggnad.

Malmen, det militära fältet i Linköping med tillstånd för civil flygning, är det fält man skall satsa på. Fria in- och utflygningar åt två håll. De mycket kostsamma bulleråtgärder, som måste göras på Saabfältet, är redan gjorda.

Försvaret har i tjugo år välkomnat det civila flyget, både från Kungsängen och Saabfältet. Flygplatschefen på Malmen gjorde för några år sedan en utredning, som visade att allt det flyg som då fanns i Östergötland kunde få plats. Även Saab, som då hade fler testflygningar än idag, skulle få plats.

Varför ville Försvarsmakten få över allt flyg till Malmen? Av ekonomiska skäl. Fler flygrörelser innebär mindre kostnad för var och en för att hålla igång fältet.

Arbetsgruppen för Moderna Transporter, Ag MT, hade på Transportforum 2016 en föredragning för Sverigeförhandlaren. Han hade regeringens uppdrag att förhandla med alla kommuner längs den tilltänkta dragningen av den höghastighetsjärnvägen, som man då fortfarande trodde på.

Vårt förslag var att lägga Linköpings station för höghastighetsbanan på Malmen tillsammans med en flygterminal för det samlade civilflyget i Östergötland. En länk från Södra stambanan skulle också dras till den kombinerade järnvägsstationen/flygterminalen. På det viset skulle huvuddelen av medborgarna i Östergötland ha direkt tillgång till höghastighetståg/flyg via pendeln.

Sverigeförhandlaren blev förtjust i vårt förslag och sade, att om kommunen presenterade förslaget, skulle det antas. 

Nu verkar det som om vi inte kommer att få en höghastighetsbana i Sverige, men väl nya stambanor för snabbtåg. Snabbtåg har en maxhastighet på 250 km/tim och banan kostar hälften jämfört med höghastighetsbanan. Nya stambanor kommer vi att få och Linköpings station för denna bör ligga på Malmen för att slippa trängseln och barriäreffekterna i staden.

Den gamla Centralstationen skall naturligtvis ligga kvar för regional- och lokaltrafik.

Under 2000-talet har Norrköping och Linköping tillsammans lagt ut cirka 840 miljoner på fälten och med diverse bolagstillskott närmar sig summan en miljard skattekronor.

Politikerna i Norrköping vet mycket väl att det finns ett bra flygfält i Linköping. I Linköping vet man att det finns två flygfält i Linköping och att flera utredningar har visat att Malmen är det flygfält som man skall satsa på. Och i bägge kommunerna verkar politikerna tro att världen tar slut i Norsholm.

Snälla politiker, nu är det dags att ni glömmer gamla låsningar, glömmer prestigen och ser till helheten och sätter er ner för att förhandla fram en klok lösning av alla våra problem. Vinsterna för oss medborgare skulle bli enorma och vi skulle kanske börja tro på er igen.

Lars-Erik Borg
Arbetsgruppen för Moderna Transporter