Kollektivtrafiken på den östgötska landsbygden är på god väg att bli ett minne blott. Region Östergötland har dragit ner ett stort antal linjer under 2016 och minst lika många kan komma att försvinna under 2017–2019 utifrån den strategi som regionen lagt fram.
Region Östergötland tar inte ansvar för samordningen av kollektiv- och skolskjutstrafiken utan låter Östgötatrafiken försöka lösa det. På en fråga från Linköpings kommun om någon beräkning genomförts på de ekonomiska konsekvenserna för kommunen på föreslagna förändringar svarade Östgötatrafiken att sådan beräkning ej varit möjlig då de inte förfogar över skolskjutsplaneringen i kommunen (TSN 2015-149). Hur kan man genomföra en utredning utan relevant underlag?
Linköpings kommun pekade vidare på att nedläggning av landsbygdslinjer riskerar att få till följd att kommunens målsättning med kollektivtrafiken inte nås. Det finns inget utrymme att samråda om.
Det är tydligt att Regionen vare sig har förmåga eller vilja att samordna eller utveckla kollektivtrafiken annat än att flytta in den i städerna. Kommunerna verkar ha annat i fokus. Linköpings kommun prioriterar en järnvägstunnel för 10–15 miljarder, vilket skulle kunna driva kollektivtrafiken i Östergötland i 150 år. Man tappar all trovärdighet i förmågan att hantera skattemedel.
Skatt till stat, landsting och kommun hanteras utan samordning. Landsbygdsbornas skatt går mer eller mindre oavkortat till satsningar i tätorterna.
Riksdagens landsbygdskommitté redovisade i januari sitt slutbetänkande. Den konstaterar att "… landsbygderna ska ges samma förutsättningar att utvecklas som andra delar av vårt land ... Utvecklingen i landsbygderna har under lång tid gått i en riktning som står i strid med en sådan ambition. En fortsatt tudelning av vårt land kan inte accepteras varken av ekonomiska, sociala, miljömässiga eller demokratiska skäl". Utvecklingen på den östgötska landsbygden går i en helt annan riktning.
Det är dags för landshövding Elisabeth Nilsson att ingripa och se till att stat, landsting och kommun tar sitt gemensamma ansvar och hejdar den negativa utvecklingen. Ingen vill att bussar ska åka tomma men det krävs nytänkande och samverkan med landsbygden för att lösa ut problemen. Var finns ledarskapet i Östergötland?
Joakim Häggkvist
Mats Walldén
Protestlistan till Region Östergötland