Replik på ”Vi har en välmående landsbygd i Östergötland” (25/3)
De områden som ökat i befolkning ligger precis i närhet till stora städer och kommunikationsleder. Områden i närhet till Linköping, läggs i rapporten samman med områden i närheten av Åtvidaberg, Valdemarsvik osv.
Sverigedemokraterna ser det som självklart att befolkningsökningen omkring de kvarvarande kommunikationslederna ökar något, dock missar Centerpartiet det viktigaste. När förbindelserna stängs av blir områden med närhet till kommunikation färre varpå statistiken blir bättre.
Det är uppenbart att kommuner med sämre buss- och tågförbindelser inte har samma tillväxt som andra områden, då till exempel barnfamiljer som vill bosätta sig i Östergötland blir tvingade att försöka få en plats i storstäderna med den bostadsbrist som föreligger, istället för att etablera sig på landsbygden.
Kommunerna Åtvidaberg, Vadstena och Valdemarsvik har minskad befolkningsmängd under 2018–2021. Dessa kommuner och perioder är exempel på hur den politiska ledningen inte främjar en levande landsbygd då Linköpings kommun, under samma period stod för 94 procent av befolkningsökningen.
Om vi samtidigt håller i tanken att storstadsregionerna har stor bostadsbrist, så torde landsbygden ha en tillväxt och en befolkningsökning långt utöver vad som är de faktiska omständigheterna.
Centerpartiet har gjort allt för att försämra infrastrukturen de senaste mandatperioderna. Julie Tran har tidigare gått ut i media och velat avveckla Tjust- och Stångådalsbanan och vill i framtiden ersätta dessa med ett ”busskoncept”, vilket gräver bort den rot som får landsbygden att blomstra och utvecklas.
Vi får heller inte glömma att trafik- och samhällsbyggnadsnämnden under 2016 beslutade att lägga ner 28 busslinjer vilket fick stor uppmärksamhet i media. Redan då var det tydligt att Centerpartiet, som var styrande i regionen, inte har en politik som gynnar landsbygden.
Detta är en skrämmande utveckling som skett och då ingenting tyder på att Centerpartiet varken önskar en förändring av detta eller medger att nedläggningen av dessa busslinjer var fel, så utgår vi ifrån att det kommer att ske igen.
Risken för fortsatta nedskärningar av kollektivtrafiken på landsbygden minskar även motivationen till att etablera sig utanför städerna.
Med en fortsatt landsbygdsfientlig politisk ledning så är det inte omöjligt att fler busslinjer läggs ner. Frågan är bara vilka linjer som läggs ner härnäst.