Svar på "Vi tar kampen för en för en likvärdig kunskapsskola" 29/6.
Haddad och Wennergren (L) skriver i en replik att de tar kampen för en likvärdig kunskapsskola. Det väcker genast frågan hur de tänker sig lyckas med det, när de samtidigt vill minska huvudmannens, enligt skollagen och arbetsmiljölagen, tydliga ansvar för elevers och lärares arbetsplats. Dessutom vill de ta bort möjligheten att granska huvudmannens förmåga att utöva sitt ansvar för skolan, genom att avskaffa BEO, Barn- och elevombudet.
Huvudmannens nedskärningar, så kallade ”effektiviseringar(!)”, tvingar fram allt större elevgrupper, minskad personal, med ännu mer stressig tjänst, mindre fortbildning och otryggare arbetsmiljö i skolan. De unga behöver oss vuxna som förebilder, som ska ha tid att skapa goda relationer. Det stärker kunskaper, men i stället ökar psykisk ohälsa och mobbning bland våra unga. Nedskärningar i skolan är på tvärs emot allt det som ger det fantastiska läraryrket status och respekt. Inte konstigt att allt färre väljer det förr så populära yrket.
I stället vill Haddad och Wennergren att lärarna tar ännu mer ansvar, får ännu fler uppgifter, åläggs att ”ingripa mot stöket med fysiska åtgärder som är befogade”. Vilken trygghet och studiero skapar det, att ”bråkstakar” med våld släpas ut ur klassrummet? Känner kamraterna sig tryggare och mer studiemotiverade? Hur ökar deras respekt för läraren? Lärare kan och ska inte ”uppfostra andras ungar”. Inte heller lösa elevers problem med familjekonflikter, depressioner, svåra NPF-diagnoser, drogmissbruk, kriminalitet, självskadebeteende, ät- och sömnstörningar eller suicidalitet. Men de är elevens närmaste vuxen och har rätt till en närvarande elevhälsa som de kan larma till. Och det är huvudmannens uppdrag och ansvar.