”Hej, jag ringer från banken”. Så börjar ofta ett telefonbedrägeri mot någons mormor. En brottslighet som ökat lavinartat de senaste åren. Visste du att brottsvinsterna för bedrägerier är över 600 miljoner under ett enda år? Vi vill särskilt uppmärksamma de avskyvärda telefonbedrägerierna, så kallad spoofing. Det innebär att en bedragare använder sig av förfalskad eller lånad identitet för att kunna lura av någon värdefull information; till exempel kortuppgifter, inloggning på bank eller signering med e-legitimation. Det ofta drabbar våra äldre och personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Att motverka brottslighet är en av regeringens mest prioriterade frågor. Det är viktigt att tilltron till telefontjänster är hög eftersom så mycket i vardagen bygger på digitala tjänster. Därför har regeringen gett ett uppdrag till Post- och telestyrelsen att hitta åtgärder för göra det svårare att bedra människor via telefonen. Det finns flera tunga skäl att kartlägga användningen av elektroniska kommunikationsmedel vid bedrägerier. Det är viktigt att tilltron till telefonitjänster bibehålls.
Regeringen har under hösten 2023 påbörjat ett arbete mot brottslighet i de finansiella systemen. Arbetet syftar till att motverka bedrägerier samt till att försvåra penningtvätt, finansiering av terrorism och annan ekonomisk brottslighet. Bedrägerier är en allt viktigare finansieringskälla för den organiserade brottsligheten.
Att motverka bedrägerier, bland annat genom användning av elektroniska kommunikationstjänster, är därför en central åtgärd. Både för samhället som helhet men också för enskilda personer. Mormor ska kunna sova gott om natten, och svara i telefon utan att vara rädd.