I somras kom dock berÀkningar frÄn Trafikverket som visar nÄgot annat. Utrymmet för gods ökar med hÀlften eller mindre mot vad höghastighetspartierna pÄstÄtt.
PĂ„ eftersommaren slog FN:s klimatpanel larm om vĂ„ra vĂ€xthusutslĂ€pp mĂ„ste minska Ă€nnu mer Ă€n vad som tidigare angetts om vi ska klara klimatmĂ„len. Strax efterĂ„t kom drĂ„pslaget mot hela idĂ©n att överföra gods frĂ„n bil till tĂ„g. KlimatmĂ„let hotas av brist pĂ„ spĂ„rkapacitet! Vi har alltsĂ„ inte tillrĂ€ckligt med spĂ„r för gods. Samtidigt planeras byggande av höghastighetsbanor â som inte kan ta godstĂ„g. Med OstlĂ€nken som första etapp. Detta som om ingenting hĂ€nt!
Nu Àr det hÀr ingen nytt. Vanligt förnuft har ju sagt att det Àr fullkomligt orimligt att bygga Sveriges genom tidernas dyraste jÀrnvÀg som ska ligga oanvÀnd stor del av dygnet. Samtidigt som godsmÀngderna vÀntas öka.
Med höghastighetsbanor fördubblar vi stambanornas kapacitet. Varav hela tillskottet förs till en viss kategori transporter â snabba persontĂ„g. GodstĂ„g och lokaltĂ„g göre sig ej besvĂ€r! NĂ€r det gĂ€ller godset sĂ„ Ă€r det ett val för all framtid. Banorna byggs sĂ„ det inte klarar godstĂ„g, frĂ€mst att det blir för branta backar. Ă ngrar man sig mĂ„ste banan till stora delar byggas om frĂ„n grunden.
FrĂ€mst Ă€r det de partier som har högst miljöprofil, MP och C, som driver pĂ„. De har stirrat sig blinda för att flytta resenĂ€rer frĂ„n flyg till tĂ„g. Men glömt bort det sannolikt betydligt viktigare â att flytta gods frĂ„n landsvĂ€g till jĂ€rnvĂ€g.
I den nya utredningen som flera myndigheter ligger bakom heter det bland annat att âvĂ€xthusgasutslĂ€ppen per tonkilometer frĂ„n vĂ€gtrafikenâ berĂ€knas "vara cirka 32 gĂ„nger högre Ă€n för jĂ€rnvĂ€gstransporterâ. I nĂ€sta stund konstateras att det förmodligen gĂ„r att göra mycket Ă„t det pĂ„ grund av bristande spĂ„rkapacitet.
Samtidigt som vi alltsÄ planerar höghastighetsjÀrnvÀg som inte kan ta godstÄg. Om man bara utnyttjar de sex timmar per natt, dÄ banan ÀndÄ berÀknas ligga oanvÀnd, för godstÄg fÄr man en godskapacitet motsvarande en fyrfilig motorvÀg.
För Ăstergötland och delar av SmĂ„land som har dĂ„liga jĂ€rnvĂ€gsförbindelser med VĂ€stsverige skulle det betyda att man fick en godsled söder om VĂ€ttern som garanterade nĂ€ringslivets transportbehov.
Banan blir sannolikt ocksĂ„ betydligt billigare. DubbelspĂ„riga höghastighetsbanan OstlĂ€nken berĂ€knas kosta 5,35 miljarder per mil. Norrbotniabanan som jĂ€mförelse Ă€r enkelspĂ„rig standardbana för snabbtĂ„g upp till 250 km/t â som dessutom kan ta godstĂ„g â fĂ„r omrĂ€knat till dubbelspĂ„r en milkostnad pĂ„ 2,15 miljarder.
Nu mĂ„ste nĂ„gon vuxen i rummet sĂ€ga ifrĂ„n. M Ă€r ledande bland de partier som sĂ€ger sig vara emot höghastighetsbanor. Nu har man chansen att visa att man menar nĂ„got med det â och krĂ€va ett omtĂ€nkande.