Biogasen behöver skattebefrielse

För Östergötlands del är det av yttersta vikt att trycka på för fortsatt skattebefrielse på biogas även efter 2020, skriver C, MP och M, Region Östergötland.

Biogas. Ett viktigt alternativ i strävan efter minskat beroende av fossila bränslen.

Biogas. Ett viktigt alternativ i strävan efter minskat beroende av fossila bränslen.

Foto: Per Olsson

Debatt2017-03-28 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag är biogasen som drivmedel skattebefriad i Sverige, tack vare ett beslut av Europeiska kommissionen, men bara till och med sista december 2020. Vad händer sedan?

Östergötland var tidigt ute med att satsa på produktion av biogas. Efter ett samarbete mellan Tekniska verken i Linköping, Swedish Meats, Konvex och LRF startades år 1997 den första biogasanläggningen. Man hade insett att utsläppen från stadsbussarna var ett stort miljöproblem.

Tack vare den inhemska produktionen av biogas och tillgången på biogasbussar kunde Östgötatrafiken tidigt börja köra sin innerstadstrafik på biogas. Målet att under 2016 skulle all kollektivtrafik i Östergötland vara fossilfri, sattes upp. Ett mål som mycket tack vare biogasen nu har uppnåtts. Även i dag är produktionen av biogas viktig för Östergötland och forskning på området bedrivs av Biogas Research Center som leds av Linköpings universitet, Energimyndigheten och ett antal partners från det privata näringslivet. Biogas är ett viktigt fossilfritt bränsle som behövs även i framtiden för att klara av riksdagens mål om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030.

Östgötska lantbruk visar att det går att producera åkergrödor mycket effektivt med ett minimum av fossila insatsprodukter. I Östergötland finns också ett livaktigt skogsbruk med god produktion, som både står för en bruttotillväxt av biomassa och värnar den biologiska mångfalden. Skogsindustrin har också etablerade logistikkedjor och flertalet produktionsanläggningar i länet. Det produktionsöverskott som finns i dag, tillsammans med befintlig infrastruktur, ger sammantaget en god potential för utveckling av bioenergiprodukter som skulle kunna bidra till miljönytta och ekonomisk tillväxt i regionen.

Europeiska kommission anser att skattebefrielsen i sin helhet är ett driftsstöd enligt unionsrättens regler om statsstöd. Beslutet i Europeiska kommissionen ger Sverige rätt att tillämpa skattebefrielsen till och med sista december 2020. För Östergötlands del är det av yttersta vikt att trycka på för fortsatt skattebefrielse på biogas även efter 2020.

Östgötatrafiken gjorde i somras en upphandling av kollektivtrafik i de östra och västra delarna av länet vilket resulterat i avtal med Svensk Biogas avseende leverans av 12 miljoner kilo biogas till och med juni 2022. De centrala delarna av länet står inför upphandling år 2019. Finns då inte spelreglerna rörande fortsatt skattebefrielse på biogas efter år 2020 klara blir det svårt att upphandla trafik med biogasdrift.

Mot bakgrund av de värden som finns i dagens befintliga system och den potential för utveckling som finns när det gäller produktion och användning av biomassa anser Region Östergötland att två principer bör genomsyra politiken och regleringen på bioenergiområdet:

1. Styrmedel bör inriktas på att främja satsningar på förnybar energi och motverka användningen av fossila energikällor.

2. Bioenergi ska värderas utifrån nytta ur ett systemperspektiv

Därför har vi i Region Östergötland påbörjat ett informationsarbete både mot parlamentariker i Europeiska kommissionen och mot svenska regeringen om vikten att få behålla rätten till skattebefrielse för biogas som fordonsdrivmedel.

Presidiet i trafik- och samhällsplaneringsnämnden Region Östergötland

Göran Gunnarsson (C)

ordförande

Bengt Nordström (MP)

1:e vice ordförande

Jan Owe-Larsson (M)

2:e vice ordförande