Bokbussen åker till Ulrika, men bara förskolebarnen får låna böcker. Grundskoleleverna där har fått lämna tillbaka sina lånekort, och får inte gå in i bussen och låna böcker när bokbussen är där.
Då det inte finns några biblioteksfilialer på landsbygden kan eleverna inte heller gå till någon sådan efter skoldagens slut, som man kan göra om man bor i staden. Det är dags att kommunen inser att förhållandena skiljer sig mellan stad och land och att man måste agera utifrån dessa förutsättningar.
Skolchefen anser att detta är i sin ordning och att det är rektors ansvar att se till att biblioteket i skolan är tillräckligt. Bokbussen sorterar under en annan förvaltning (KoF) och skolan vill inte betala för denna tjänst.
Men kommunens invånare betalar skatt till hela kommunen och inte till de olika förvaltningarna.
Läsning är ett prioriterat område i skolan och lässatsningar görs från förskoleålder och uppåt. Inget är lika viktigt för att lyckas med sin skolgång, och med livet, som att kunna läsa.
Bokbussen kan erbjuda ett mycket större urval än det som finns i skolbiblioteken och kan genom sina professionella bibliotekarier ge både bättre stöd och information. Att detta är verksamhet som främjar läsandet kan det inte råda något tvivel om.
Att varje skola och rektor har ansvar för att tillgodose barnen behov av böcker och ett tillräckligt bibliotek kan låta bra. Men det är inte realistiskt att tro att små skolenheter skall kunna tillhandahålla lika kvalificerade bibliotekstjänster som bokbussen med sin specialkompetens. Utifrån ett kommunalt helhetsperspektiv och vad som är bäst för barnen borde istället skolan underlätta för varje skolenhet att samarbete med biblioteken och bokbussen. Ett sådant samarbete kan vara ett bra komplement och kan öka möjligheterna att säkerställa likvärdighet i skolan vad gäller tillgång till böcker och bibliotekarier.
I en kommun där idéer blir verklighet ska förvaltningar och politiker med ansvar för olika delar kunna samarbeta, så att medborgarnas intressen sätts främst, inte den enskilda förvaltningens prioriteringar. Att frånta skolelever möjligheterna att låna böcker på bokbussen, när bussen ändå är på plats vid skolan, tydliggör på ett tråkigt sätt hur vi inte förmår leva upp till detta.
Gör om, gör rätt!