Trafikplanering kan inte bygga på prestige utan man måste våga ompröva tidigare tagna beslut. Allians för Linköping lovade därför efter valet 2018 att öppna upp Hamngatan och Tullbron.
Nu levererar vi på den punkten. Vi öppnar upp hela Hamngatan och Tullbron för biltrafik. Vi tar bort de kollektivtrafikkörfält som finns på dessa platser.
Ett borttagande av kollektivtrafikkörfälten bedöms kunna förbättra framkomligheten på dessa platser och vi hoppas att många nu skall uppleva att trafiken flyter bättre och att köerna på gatan minskar.
Utfallet av kollektivtrafikkörfälten blev inte fullt ut så som var tänkt då dessa inte har använts i särskilt hög omfattning och skapat irritation hos många Linköpingsbor som fått stå i långa köer på Hamngatan.
Från 2012–2104 till idag kan vi se en minskning av partikelhalter, detta beror delvis på införandet av kollektivtrafikkörfält på Hamngatan och Tullbron. Vi ser dock att partikelhalterna börjar stiga igen samtidigt som kväveoxidnivåerna är oroande höga.
Därför är det viktigt att vi orkar lyfta blicken och titta på andra lösningar som kompenserar för de ökade utsläppen. Det är viktigt att vi omgående börjar med andra åtgärder för att minska halterna av partiklar och kväveoxider. Vi ger nu miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen ett skarpt uppdrag för att minska halterna av partiklar och kväveoxider på Hamngatan.
Samtidigt ger vi i uppdrag att revidera åtgärdsprogrammet för partiklar så att vi kan börja jobba mycket tydligare med partiklar i hela innerstaden och inte bara på en enskild gatusektion.
Muharrem Demirok (C), ordförande samhällsbyggnadsnämnden
Anna Steiner-Ekström (M)
Andreas Viborg (L)
Richard Svenselius (KD)
ledamöter samhällsbyggnadsnämnden