Att satsa pÄ lÀrarnas arbetsvillkor Àr avgörande

I en debattartikel skriver Åsa Fahlen, ordförande för LĂ€rarnas Riksförbund, om vikten av ett förstatligande av skolan.

Det finns ingen bÀttre integrationspolitik, ingen mer effektiv jobbpolitik eller brottsförebyggande ÄtgÀrd Àn en riktigt bra skola, skriver debattörerna.

Det finns ingen bÀttre integrationspolitik, ingen mer effektiv jobbpolitik eller brottsförebyggande ÄtgÀrd Àn en riktigt bra skola, skriver debattörerna.

Foto: Anders Wiklund/TT

Debatt2022-01-18 10:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svar pÄ "Dags för krafttag för att förbÀttra lÀrarnas villkor" (10/1):

LÀrare har ett av vÄr tids viktigaste jobb. Skickliga och entusiastiska lÀrare med god löneutveckling, bra arbetsvillkor, stor auktoritet och tydliga befogenheter i klassrummet Àr en avgörande faktor för att höja resultaten i skolan. Men i dag Àr skillnaden mellan olika skolor alldeles för stora. Skolan skall ge alla elever en god grund inför resten av livet. Det skall inte vara turen att födas av rÀtt förÀldrar eller i rÀtt kommun som ska avgöra hur bra det gÄr för en elev och det skall heller inte vara vilken kommun man vÀljer att jobba i som avgör villkoren för lÀrarna.

Kommunaliseringen av skolan har lett till stora problem med likvĂ€rdigheten och kvaliteten i undervisningen varierar sĂ„ mycket. Att lĂ„ta staten Ă„terfĂ„ huvudansvaret för skolan leder till ökad likvĂ€rdighet och tydligare styrning. Det skulle ocksĂ„ förbĂ€ttra villkoren och förutsĂ€ttningar för Sveriges lĂ€rarkĂ„r. DĂ€rför fortsĂ€tter vi Liberaler att krĂ€va att ansvaret för skolan ska ligga hos staten. Nio av tio rektorer och Ă„tta av tio lĂ€rare vill att staten tar huvudansvar för skolan. BĂ„da lĂ€rarfacken, LĂ€rarförbundet och LĂ€rarnas riksförbund, tillsammans med rektorerna i skolledarförbundet har samtliga tagit stĂ€llning för att skolan ska förstatligas. Vi liberaler har drivit pĂ„ för den utredning som nu skall ta fram hur ett förstatligande av skolan kan gĂ„ till. 

Kunniga och engagerade lĂ€rare krĂ€vs för att eleverna ska nĂ„ kunskapsmĂ„len. LĂ€rarnas huvuduppgift Ă€r att undervisa. Men vi vet att i dag gĂ„r en stor del av lĂ€rarnas arbetstid Ă„t till andra uppgifter Ă€n undervisning. För att avlasta lĂ€rarna sĂ„ att de kan Ă€gna sig Ă„t huvuduppdraget nĂ€mligen undervisning har vi i Allians för Linköping gjort en sĂ€rskild satsning pĂ„ heltidmentorer pĂ„ vĂ„ra högstadie- och gymnasieskolor som tar hand om de uppgifter som inte Ă€r direkt kopplade till lĂ€rarrollen. Satsningen pĂ„ heltidsmentorer har visat sig vara framgĂ„ngsrik och en nyligen gjord utvĂ€rdering visar pĂ„ mycket positiva effekter. LĂ€rarna upplever att de blivit avlastade och kan Ă€gna sig mer Ă„t sin undervisning och Ă€ven eleverna upplever en större trygghet och lugnare miljö. 

Det kommer att var en fortsatt brist pĂ„ lĂ€rare fram till 2035. Om inget förĂ€ndras kommer det att saknas cirka 12 000 nyutexaminerade lĂ€rare Ă„r 2035. Att satsa pĂ„ lĂ€rarnas arbetsvillkor anser vi liberaler Ă€r helt avgörande för att fler skall vilja utbilda sig till lĂ€rare och fler skall vilja stanna kvar i yrket och jobba lĂ€ngre.

För det finns ingen bÀttre integrationspolitik, ingen mer effektiv jobbpolitik eller brottsförebyggande ÄtgÀrd Àn en riktigt bra skola. En skola med kunskapsfokus, höga förvÀntningar, trygghet och studiero samt engagerade medarbetare med rÀtt kompetens och rimliga arbetsvillkor Àr avgörande för att vi ska lyckas.