Att cykla till jobbet är bra för hjärtat

Villkoren för att cykla på vintern måste bli bättre. Det skriver företrädare för tre svenska cykelorganisationer och Hjärt-Lungfonden.

Med välskötta sopsaltade cykelvägar ökar antalet vintercyklister, menar debattörerna.

Med välskötta sopsaltade cykelvägar ökar antalet vintercyklister, menar debattörerna.

Foto: Stian Lysberg Solum/TT

Debatt2020-02-17 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ny forskning från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, i Stockholm visar hur särskilt cykling till och från jobbet minskar risken för att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta även om det bara handlar om några kilometers cykling. Tidigare forskning visar hur lätt fysisk aktivitet såsom cykling minskar risken för hjärtbesvär, men att denna skyddande effekt försvinner om man slutar att röra på sig under några månader om året.

Detta stärker oss i uppfattningen att alla som vill och kan ska ha möjlighet att cykla under hela året. Så är det inte i dag. I dag cyklar elva procent av svenskarna under en genomsnittlig dag under sommarhalvåret. På vinterhalvåret gör bara sju procent samma sak. Det innebär att var tredje cyklist eller 400 000 personer slutar cykla när vintern kommer. 

En vanlig orsak till detta är att cyklister upplever att skötseln av cykelvägarna är för dålig på vintern och att man därför är rädd för att halka. Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i Linköping menar att vintercyklisterna skulle kunna öka med 20 procent om snöröjning och halkbekämpning var bättre. Undersökningar i Linköping visar att is- och snöfria cykelvägar kan göra ökningen ännu större.

Det är uppenbart att bättre snöröjning på cykelvägarna leder till fler friska hjärtan. 

Linköpings kommun var först i Sverige med att snöröja cykelvägarna genom så kallad sopsaltning. Det var 1999. Sedan dess har allt fler kommuner följt efter. Denna vinter sopsaltar Linköping tio mil cykelvägar och forskning visar att sopsaltning är det mest effektiva sättet att hålla cykelvägarna fria från snö och is.

Varje år dör 3 065 personer i Sverige till följd av vägdamm och avgaspartiklar från fordon. I genomsnitt förkortas var och ett av dessa liv med elva år. Om var tredje person som tar bilen till jobbet i Stockholm i stället skulle börja cykla samma sträcka skulle 20 liv räddas varje år bland de nya cyklisterna och livet på 60 andra stockholmare skulle räddas varje år till följd av bättre luftkvalitet, enligt en annan studie från GIH. 

Cykling är en hjärtesak. För att ge människor fler friska år, minska trycket på den svenska sjukvården och för att minska klimatskadliga utsläpp är våra förslag till beslutsfattare:

Prioritera cykling i infrastrukturbudgeten. I dag går mindre än en procent av statens pengar till infrastruktur till cykling. Om fler ska cykla säkert året runt behövs omprioriteringar. 

Främja cykelpendling. Januariöverenskommelsen mellan de fyra partierna S, MP, C och L säger att nya skatteregler ska tas fram som underlättar cykelpendling. Det är dags att finansminister Magdalena Andersson och infrastrukturminister Tomas Eneroth gör det. I dag gynnar skattereglerna bilkörning och spinningcyklande. 

Sopsalta cykelbanorna. Med välskötta sopsaltade cykelvägar ökar antalet vintercyklister som kan ta sig fram säkert. 

Klas Elm, vd Svensk Cykling
Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden
Moa Rasmusson, ordförande Svenska Cykelstäder
Lars Strömgren, ordförande Cykelfrämjandet