Återupprätta respekten för Sveriges lärare

Ett klassrum som präglas av oordning drabbar framför allt redan utsatta elever, anser fem liberala kommunpolitiker i Linköping.

En lärare måste kunna upprätthålla ordningen utan att riskera att bli anmäld eller förlora jobbet, skriver debattörerna.

En lärare måste kunna upprätthålla ordningen utan att riskera att bli anmäld eller förlora jobbet, skriver debattörerna.

Foto: Gorm Kallestad/TT

Debatt2020-01-02 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är glädjande för Sverige och svensk skola att resultaten i PISA-undersökningen ökar. Det är eleverna, lärarna och rektorernas förtjänst att resultaten ökar men vi liberaler har genom våra kunskapsreformer skapat förutsättningarna och nu visar det sig att våra reformer fungerar. 

Genom införandet av betyg i årskurs 6, skriftliga omdömen, fler nationella prov, lärarlegitimation, förstelärare och mycket mer har vi skapat förutsättningar så att Svensk skola återigen skall vara en skola i världsklass.

Oroande är dock att likvärdigheten minskar. Kunskapsklyftorna ökar mellan elever och skolor i Sverige, denna trend måste vändas. 

Titta på Estland, de har lyckats med det mesta inom skolan och är bäst i EU. Särskilt intressant är den jämna nivån mellan skolorna. Endast 4,2 procent av eleverna var lågpresterande jämfört med OECD-snittet på 13,4. I PISA-undersökningen 2017 visade det sig att en av framgångsfaktorerna i Estland var tydlig disciplin. 

Vi liberaler har under lång tid hävdat att ordning och reda är avgörande för att eleverna skall kunna fokusera på sina studier. Ett klassrum som präglas av oordning drabbar framför allt redan utsatta elever. Intressant är då att Estlands framgång även inkluderade elever från svagare grupper till skillnad från Sverige där gapet mellan elever och skolor ökar. 

Hur säkrar vi då arbetsron i svensk skola? Lärarna måste återfå mandatet i klassrummet och i skolan. Det betyder att en lärare måste kunna upprätthålla ordningen utan att riskera att bli anmäld eller förlora jobbet. Vi måste återupprätta respekten för Sveriges lärare. Vi hör idag om lärare som på grund av ohållbar psykosocial arbetsmiljö väljer att sluta. Det har vi inte råd med. Lärare skall ha rätt att besluta om disciplinära åtgärder om elever stör undervisningen.

Vi liberaler menar också att inkluderingstanken, ofta sammanblandad med jämlikhet, har gått för långt och leder till total exkludering inom ordinarie undervisning av vissa elever. Därför är det glädjande att vi nu har en överenskommelse mellan regeringen och oss liberaler där det nu skall bli lättare att få särskilt stöd i mindre undervisningsgrupper för elever i behov av särskilt stöd och för elever med koncentrationssvårigheter. 

Att barn undervisas i samma klassrum betyder inte att det är jämlikt. Det är det däremot om alla barn får med sig kunskap från skolan. 

För att öka likvärdigheten mellan skolor och kommuner i Sverige behöver skolan förstatligas. I en likvärdig skola har alla elever, oavsett bakgrund, rätt att få med sig den kunskap de behöver för att uppfylla sina drömmar. 

Åsa Wennergren (L), kommunalråd i Linköping med sektoransvar för utbildning
Susanna Kellgren Lundberg (L), ledamot barn- och ungdomsnämnden, Linköping
Marie-Louise Hultman (L), ersättare bildningsnämnden
Elisabeth Lindström Karlsson (L), ersättare barn- och ungdomsnämnden
Daniel Ny (L), ersättare bildningsnämnden