Läraryrkets status måste återupprättas

Att satsa på skolas kvalitet är det smartaste man kan göra oavsett om man är politiker eller som arbetsgivare, skriver debattören.

Lärare behöver få fokusera på sin huvudsakliga arbetsuppgift, att undervisa, skriver debattören.

Lärare behöver få fokusera på sin huvudsakliga arbetsuppgift, att undervisa, skriver debattören.

Foto: Gorm Kallestad/TT

Debatt2024-07-29 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svensk skola och lärarkår står inför stora utmaningar, men tillsammans har vi lärare möjlighet att verkligen göra skillnad. Det är avgörande att läraryrkets status återupprättas.

Att vara lärare är fantastiskt.  Jag har alltid uppskattat mitt yrke. Jag har helhjärtat tagit mig an uppdraget med skiftade klasser under årens lopp. 1994 mötte jag min första klass och sedan dess har jag med liknande glöd mött mina elever. Samtidigt har jag och kollegorna successivt och alltmer tydligt känt att vi inte får rätt förutsättningar att vara lärare. Det drabbar barn och elever som inte får likvärdiga chanser att lyckas. Det håller inte.


Arbetsbelastningen måste minska och lönerna öka. Det kräver förändringar på många plan, i kollektivavtal, lagstiftning och politiska prioriteringar.


Alltför många lärare känner i dag att de inte räcker till. Tiden finns helt enkelt inte för att planera och genomföra en kvalitativ undervisning samt hantera all administration som tillkommer. Att se och möta varje barns och elevs behov, oavsett om det handlar om extra stöd eller extra utmaningar, blir i det läget omöjligt. Även i förskola och fritidshem berättar lärare om hur undervisningsuppdraget blir lidande som följd för stora grupper. För få behöriga kollegor och för lite planeringstid.

Det krävs regleringar av lärares arbetstid, gruppers storlek och andra kvalitetsfaktorer i hela utbildningsväsendet. Lärare behöver få fokusera på sin huvudsakliga arbetsuppgift, att undervisa. Genom att återge lärarna kontrollen skapar vi inte bara en mer hållbar arbetsbelastning, utan stärker också förutsättningarna för undervisningskvalitet. Tillgång till kontinuerlig fortbildning och professionell utveckling är också avgörande för lärares, elevers och barns behov.

Lärares villkor och förutsättningar hänger oundvikligen ihop med de systemfel som måste rättas till i skolväsendet. Vad det bland annat handlar om är att skolan i dag styrs på ett sådant sätt att pengar sipprar ut, från barn och elever till aktieägarna i vinstdrivande bolag.

Att satsa på kvalitet i skola och utbildning är det smartaste man kan göra, oavsett om man gör det som politiker eller som arbetsgivare. Sveriges Lärare arbetar för att vi ska få en sund arbetsbelastning och en lönesättning som speglar det viktiga arbete vi utför. På det viset gör vi skillnad inte bara för våra medlemmar; lärare och studie- och yrkesvägledare i alla skolformer – utan i förlängningen för hela Sveriges framtid.