Svar på "Länsresidens inte i första hand ett besöksmål" 1/7.
Anders Glassel, Statens Fastighetsverk, ser frågan om Linköpings Slottspark ur ett snävt perspektiv. Det är fokus på parken och dess kulturhistoriska roll. Glassels ståndpunkt kokar ned till ett cirkelresonemang, som hämtat ur en revytext av Tage Danielsson: Slottsparken i Linköping ska vara stängd, för stängd har parken alltid varit och så är det för att en gång blev den stängd.
Glassel kommer nu med ett nytt argument. Han menar att landshövdingens bostad ”fyller en viktig och central funktion i statsförvaltningen”. Det är en besynnerlig statsvetenskaplig analys. Verkligheten är att hela regeringskansliet klarar sin centrala funktion utan tillgång till trädgårdar. Länsstyrelsen klarar sin funktion trots att man delar grönytan med allmänheten. Det verkliga förhållandet är att Slottsparken inte fyller någon funktion i statsförvaltningen. Den representation som fullgörs av ämbetet sker i huvudsak inne på slottet, inte ute i parken. Inre borggården utgör den naturliga privata sfären för landshövdingeämbetet. Slottsparken bör vara en öppen yta som marken är vid slotten i Uppsala, Örebro och Västerås.
Glassel menar att parken är en skyddad miljö för växter och djur. Det kan den också vara om den öppnas. Det är inte så att linköpingsborna brukar ha för vana att plocka med sig växter från stadens offentliga parker. Glassels argument för en stängd park är svaga. Vi menar att argumenten för öppnande är väsentligt starkare. 1) Det är ekonomiskt slöseri att lägga en miljon kronor per år på parkskötsel som så få kan dra nytta av. 2) Det inverkar negativt på stadsbilden med avvisande plank och stängsel runt parken. 3) Slottsmuseet får ett bättre läge och sammanhang i en kontext med café och öppen park. Museet är i behov av fler besökare och bättre ekonomi. 4) Den stängda parken står i direkt motsättning till de värden länsstyrelsen som myndighet enligt lag ska hävda vad gäller allmänhetens tillgång till mark. 5) Slottsparken är tillsammans med Slottsmuseet ett potentiellt besöksmål som kan levandegöra en intressant del av vårt historiska arv. 6) Besöksmålet skulle få positiva ekonomiska effekter på den lokala samhällsekonomin. 7) Den stängda parken runt en statlig byggnad är ett uttryck för förhållandet mellan stat och ett underdånigt folk på 1500-talet. Det politiska arvet har inget bevarandevärde. Det ska heller inte manifesteras i Linköpings stadsbild i vår tid.
Det är dags för ett planarbete som syftar till att parken blir allmän plats. Glassel kan då driva sin egen ståndpunkt i planprocessen. Om man mot förmodan inte hittar en bra gemensam lösning där alla blir överens, bestämmer regeringen alternativt förvaltningsdomstol vad som ska gälla. Alliansen har i det politiska programmet för mandatperioden som antagits av kommunfullmäktige lovat följande: ”Vi vill se ett öppnande av Slottsträdgården där den blir en del av ett större centralt parkrum i den gamla kulturdelen av Linköping”. Det är dags att kommunalråden Niklas Borg (M) och Muharrem Demirok (C) infriar de löften man lämnat till linköpingsborna och ser till att planarbetet påbörjas. Låt den demokratiska processen ha sin gång.