Är ditt barns syn redo för höstterminen?

God syn är en förutsättning för att kunna hänga med i skolan och tillgodogöra sig undervisningen. Eleven ska kunna läsa och lösa uppgifter på nära håll och kunna se tavlan på långt avstånd. Fungerar inte detta, kan barnet få stora problem med att hänga med i undervisningen, skriver debattörerna.

Att regelbundet ta pauser från skärm och böcker är också viktigt. Tumregeln är en paus varje 20 minuter framför skärm eller bok, då man ska titta på något som är minst 6 meter bort i 20 sekunder, skriver debattörerna.

Att regelbundet ta pauser från skärm och böcker är också viktigt. Tumregeln är en paus varje 20 minuter framför skärm eller bok, då man ska titta på något som är minst 6 meter bort i 20 sekunder, skriver debattörerna.

Foto: Ali Lorestani / TT

Debatt2024-08-28 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Barn är generellt duktiga på att kompensera för sin dåliga syn. Detta betyder dock samtidigt att de måste anstränga sig för att hänga med i skolan. Resultatet kan bli att de blir helt utmattade i slutet av dagen, blir okoncentrerade och får huvudvärk.

Barn med dålig syn är inte alltid medvetna om att de ser dåligt, men som förälder kan man vara lite extra uppmärksam. Håller barnet boken eller skärmen nära ansiktet? Klagar barnet ofta på ihållande huvudvärk? 

Blir ögonen röda eller gnuggar sig barnet mycket i ögonen?

Om barnet upplever något av dessa symptom ihållande är det en god idé att låta barnet göra en synundersökning hos en ögonläkare eller optiker.  För synproblem upptäcks generellt oftast när barnet börjar i skolan eller åren därefter. Bland barn finns det grundläggande två typer av behov för glasögon eller kontaktlinser: översynthet och närsynthet.

Översynthet är när man ser bra på avstånd, men saker blir suddiga på nära håll. Om det är en låg grad av översynthet, kanske barnet inte alls upplever problemen som synproblem, utan snarare som exempelvis trötthet och koncentrationssvårigheter. Därför är översynthet svårare att upptäcka. 

Om ett barn är närsynt har det däremot svårt att se saker på avstånd. Det kan till exempel vara svårt att se tavlan från de bakre raderna i klassrummet. Närsynthet som kan utvecklas redan i barndomen ökar risken för kraftig närsynthet och ögonsjukdomar senare i livet. Därför är det viktigt att upptäcka närsynthet bland barn i god tid – och att förebygga. Barn till föräldrar som är närsynta har högre risk att själva bli närsynta, och bör förstås därför vara extra observanta. Det finns även sådant som familjen själva kan göra för att förebygga detta. 

Utomhusaktiviteter – gärna ett par timmar om dagen – är riktigt bra. Dels tränar det ögonen att skifta fokus mellan långt och nära håll, dels har dagsljuset i sig en förebyggande effekt på utvecklingen av närsynthet. Det senare visade bland annat forskare vid Linnéuniversitetet som för ett par år sedan följde 128 svenska skolbarn för att studera närsynthet. De barn som tillbringade mest tid utomhus visade sig ha kortare ögonlängd, och troligen kan dagsljus motverka ögats tillväxt i längd, och därmed förebygga närsynthet. Det finns även speciella glas och linser som kan bromsa närsynthet hos barn om det upptäcks i tid.

Att regelbundet ta pauser från skärm och böcker är också viktigt. Tumregeln är en paus varje 20 minuter framför skärm eller bok, då man ska titta på något som är minst 6 meter bort i 20 sekunder. Arbetsavståndet till skärmen ska vara längre än 30 centimeter. 

Tiden vid skolstart ska vara fylld av nyfikenhet och upptäckarlust, men se till att ditt barn har rätt förutsättningar genom att ha koll på att deras syn är redo.