Trafiken står för cirka 30 procent av koldioxidutsläppen i Linköping i dag. Trots klimatmål och ett tydligt bevisläge kring klimatförändringarnas konsekvenser har inte Alliansen någon politik för att förändra detta. Istället satsar de drygt 100 miljoner per år på att bygga ut bilvägarna, något som kommer att öka utsläppen istället. Det är obegripligt.
Vi måste minska utsläppen från transporterna mycket snabbare än vad som sker idag. Linköping har fantastiska möjligheter att gå före som pilotkommun och bli fossilbränslefri inom 10 år. Det skulle gå utmärkt, men då krävs ett mycket tydligare politiskt ledarskap än det vi har idag. Alliansen pratar mycket om klimat, men vad gör de?
Ska vi lyckas med målet att bli koldioxidneutrala till 2025 krävs fokus på transporter – såväl byte av drivmedel som byte från bil till kollektivtrafik, cykel och gång. De tidigare använda styrmedlen måste vässas och kompletteras med nya åtgärder. Än så länge har vi inte sett någon sådan politik från Alliansen och det blir allt mer bråttom.
Miljöpartiet anser att Linköping har goda förutsättningar att bli en föregångskommun för hållbara transporter och vara fossilbränslefri 2030 inom kommungränsen. För att vi ska nå dit krävs dock ett målmedvetet arbete inom flera olika områden, men det innebär också stora möjligheter att bygga en attraktiv och smart kommun med ökad livskvalitet för Linköpingsborna.
Miljöpartiet har därför tagit fram ett paket av åtgärder som har stora möjligheter att göra Linköping till en föregångskommun för hållbara transporter. Vi vill:
Samverka med fastighetsägare för att kraftfullt bygga ut infrastruktur för laddfordon, framförallt i flerfamiljshus. Det måste vara lätt att ladda sin elbil även för dem som hyr sin bostad.
Införa kostnadsfri parkering för bilar som drivs på el eller biogas.
Främja införandet av bilpooler och bildelning i hela Linköping, även i ytterområden och mindre tätorter. En bil står parkerad 97 procent av tiden. Vi måste bli bättre på att dela på de bilar som finns och samåka mer.
Skapa en gemensam citylogistik i samverkan med Cityföreningen med syfte att minska lastbilstrafiken i staden. Lastbilar i innerstaden bidrar till trängsel, dålig luft och höga utsläpp. Ju färre lastbilar desto bättre!
Ställa höga krav på bygglogistiken vid nybyggnation med syfte att minska antalet lastbilar.
Genomföra prioriterade satsningar på kollektivtrafiken. Bussen måste kunna komma fram för att vara attraktiv att resa med.
Bygga ut antalet mobilitetshubbar och pendlarparkeringar. Gör det lätt för människor att cykla eller samåka hela eller delar av sträckan.
Bygga ut cykelinfrastrukturen, framförallt runt skolorna, så att det blir lättare och säkrare att cykla.
Nu är det upp till Alliansen att visa att de menar allvar med sitt prat om klimatet. Om de säger nej till våra förslag är de svaret skyldiga hur vi ska minska utsläppen från trafiken och nå klimatmålen.
Rebecka Hovenberg, gruppledare Miljöpartiet i Linköping