Replik på "Ingen tid att spilla i skolan", 19/6.
Att en tredjedel av en årskull gymnasieelever i Sverige inte når examen är självklart inte acceptabelt. I Linköping har vi under en längre tid systematiskt arbetat för att höja resultaten och vända trenden, det har burit frukt. År 2019 är andelen elever som tar gymnasieexamen på alla gymnasieskolors nationella program 90 procent, vilket är väldigt positivt men mycket arbete återstår för att vi ska nå vårt mål att alla elever inom Linköpings gymnasieskolor ska nå examen.
Angående genomströmningen på gymnasieskolan inom tre år måste man ha i beaktande att där finns även elever som går introduktionsprogram och därmed saknar behörighet från grundskolan i ett eller flera ämnen. De eleverna, många nyanlända behöver mycket mer tid och stöd för att nå examen. Det väsentliga är inte om de tar examen inom tre år utan att de tar gymnasieexamen.
Jag håller helt och hållet med Åsa Fahlén och Timo Järvinen från Lärarnas riksförbund om att staten måste återta huvudansvaret för skolan och det är något som Liberalerna har påpekat och stridit för under en lång tid. Kommunaliseringen har inneburit oklart ansvarsutkrävande, alltför stora skillnader och sämre status för lärarna. Genom att ansvaret för skolan ligger hos staten får vi en ökad likvärdighet och tydligare styrning samt också en tydlig markering av skolans vikt för hela samhället.
När det kommer till lärarna har de Sveriges viktigaste yrke och är skolans viktigaste resurs. De måste få bra förutsättningar för att lyckas med sitt viktiga uppdrag. Idag upplever många lärare att allt annat än undervisningen stjäl deras tid. Därför har vi genomfört satsningen på heltidsmentorer i Linköping för att avlasta lärarna från de arbetsuppgifter som inte är direkt kopplade till undervisning så att de får mer tid över till att undervisning samt för- och efterarbete.
Liberalerna tillsammans med övriga partier i Allians för Linköping fortsätter arbetet i Linköpings kommun för att skapa en skola där alla barn får det stöd och den kunskap de har rätt till. Det är bara genom att rusta alla elever med kunskap som vi kan få ett verkligt inkluderande samhälle.
Åsa Wennergren (L)
ordförande i bildningsnämnden