Skolan byggs ut – och en annan lĂ€ggs ned

Slaka skola ska byggas ut för att fÄ plats med mer Àn dubbelt sÄ mÄnga elever. Samtidigt planeras en nedlÀggning av skolan i Skeda.

Slaka skola ska byggas ut för att kunna ta emot uppemot 420 elever i klasserna F–6. En framtida, andra etapp kan ge plats för ytterligare 210 elever.

Slaka skola ska byggas ut för att kunna ta emot uppemot 420 elever i klasserna F–6. En framtida, andra etapp kan ge plats för ytterligare 210 elever.

Foto: Arqly Sverige AB

Linköping2021-04-06 07:00

Planeringen för en skolutbyggnad i Slaka har pÄgÄtt i flera Är. Nu har detaljplanen skickats ut pÄ granskning och planen vÀntas kunna vara klar att klubbas i sommar.

I dag gÄr det sammanlagt cirka 300 elever i Slakas och Skedas skolor. Tanken Àr att alla elever ska fÄ plats i Slaka nÀr bygget Àr klart. Den nya skolan rymmer dÄ 420 elever och detaljplanen ger Àven möjlighet till en framtida, andra etapp, dÀr förskolan rivs och skolan byggs ut till 630 elever.

Den nya skolbyggnaden ska Ă€ven fĂ„ plats för matsal och bibliotek och det ska dessutom byggas en mindre idrottshall. Dagens matsal görs om till skollokal. 

De gamla skolbyggnaderna frÄn 1897, 1923 och 1957 q-mÀrks, vilket innebÀr att de inte fÄr rivas eller förvanskas. Kommunala Lejonfastigheter planerar ocksÄ att ÄterstÀlla snickarglÀdjen pÄ byggnaden frÄn 1897 och isrinken ska bevaras.

Församlingshemmet, byggt 1835, ingĂ„r i detaljplanen och q-mĂ€rks Ă€ven den. HĂ€r tillĂ„ter detaljplanen att övervĂ„ningen görs om till bostĂ€der. 

BusshÄllplatsen flyttas söderut för att göra trafiksituationen vid skolan sÀkrare.

Utredningen som gjorts i samband med detaljplanen visar att arsenik och kadmium Ă€r naturligt förekommande i marken. Det innebĂ€r att det kan vara skadligt att fĂ„ i sig jord eller vĂ€xter som odlats i jorden. Nya jordmassor kan dĂ€rför behöva lĂ€ggas dĂ€r det inte asfalteras. 

Grundkonstruktioner mÄste dessutom byggas radonsÀkert eftersom det Àr högradonmark i omrÄdet.

Karta: Slaka Skola
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!