Lärare har lagen på sin sida

Skolan har möjligheter att förhindra bråk, men vanan saknas, menar skribenten.

Skolan har möjligheter att förhindra bråk, men vanan saknas, menar skribenten.

Foto: JESSICA GOW / TT

Insändare2019-02-22 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kerstin Adolfsson tar upp problemet med stökiga elever i sin insändare ”Lärare måste kunna stoppa stökig elev” (20/2). De frågor hon ställer är berättigade.

I skollagen 5:e kapitel sägs det bland annat:

”Det är skolans, och ytterst rektorns, ansvar att skapa trygghet och studiero i skolan. Utbildningen ska utformas på ett sådant sätt att alla elever tillförsäkras en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero.”

Och vidare:

”Rektorn och personalen ska skapa trygghet och studiero för eleverna och får ingripa för att komma till rätta med en elev som stör. Rektorn eller lärarna får då vidta de omedelbara och tillfälliga åtgärder som krävs för att tillförsäkra eleverna trygghet och studiero eller för att komma till rätta med en elevs ordningsstörande uppträdande.”

En åtgärd som en rektor kan vidta är att avstänga den stökiga eleven från undervisningen och kommunen ska erbjuda hemundervisning eller enskild undervisning till den stökige eleven. Att det inte görs så torde bero på att skolledningarna är försiktiga vid sådana fall. Det finns rättsfall där enskilda lärare har dömts bland annat för ringa misshandel när de har avvisat stökiga elever.

Jag är emot en auktoritär skola och jag anser att skolan kan och borde lösa sådana situationer genom att agera till gagn för samtliga direkt och indirekt inblandades parter, lagstiftningen finns, det är vanan som saknas.

Asterios Nastradinis