Till Östgötatrafiken

Insändare2021-07-26 07:34
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Onsdagen 7 juni skulle jag åka från Motala till Linköping med ett tåg som avgick 18:35. När jag skulle lösa biljett fungerade inte Swish. När konduktören kom för att kolla biljetten förklarade jag mitt dilemma. Jag blev inte betrodd och sa jag går en runda och har du ingen biljett när jag kommer tillbaka får du gå av i Skänninge eller böta 1500 kr. Då frågade jag om jag kunde ta biljetten på en faktura. Svaret var nej. Jag tog då kontakt med min bank men de kunde inte hjälpa mej. Det hela slutade med att jag gick av i Skänninge.

Där stod jag på stationen i Skänninge och fattade absolut ingenting. Jag har nyss fyllt 75 år arbetat hela mitt liv, aldrig legat samhället till last. Inga skulder, har pengar på banken. En busschaufför i Skänninge försökte hjälpa mej att få fram en biljett men misslyckades. Det går inte sa han då gick han till bussen och hämtade en telefonlista så jag kunde ring till Östgötatrafiken få lite hjälp.

Under tiden sökte jag en ny resa från Skänninge till Linköping. Då helt plötsligt fick jag upp en resa på telefon så jag kunde åka.

Nu vet jag att det visst går att skicka en faktura, men det hade varit bra om konduktören hade vetat det.