Vilka kriterier används för fartbegränsning?

Har med stort intresse följt debatten i Corren om trafiksäkerheten på Vistvägen.

Vilka kriterier beaktas i samband med beslut om trafikhastigheter i vår kommun, undrar skribenten,

Vilka kriterier beaktas i samband med beslut om trafikhastigheter i vår kommun, undrar skribenten,

Foto: Jonas Fröberg / SvD / TT

Insändare2021-05-12 16:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att trafikingenjör Peter Lindells förklaring till varför en så hög hastighet som 48 km/h inte kan accepteras, måste grundas på mer än den förklaring som ges i inlägget "Många kör för fort" (6/5).

I ”Trafiksäkerhetsprogram för Linköpings kommun” på kommunens hemsida redovisas till exempel att antalet trafikolyckor med personskador 2003–2007" är 1 261stycken. För den omdebatterade vägsträckan, förutom trafikljusen i Berga, redovisades under samma tid  noll trafikolyckor. 

Den beskrivna delen av Vistvägen var också en av få vägsträckor i Linköpings tätort som var fri från olyckor och då med en hastighet som var högre än idag.

Jag håller med Peter Lindell om att hastighetsbegränsning leder till ökad trafiksäkerhet, men jag är övertygad om att många Linköpingsbor ställer sig frågande till vilka kriterier som beaktas i samband med beslut om trafikhastigheter i vår kommun.