Vi utan app får inte ta del av erbjudanden

Jag är uppvuxen i den bästa tiden, där även låginkomsttagare har haft en bra tillvaro. Jag är född i början av 1950-talet och krigets spår hade i stort sett plånats ut.

En affär som jag har handlat väldigt mycket på har nu börjat med erbjudanden via appar, berättar skribenten.

En affär som jag har handlat väldigt mycket på har nu börjat med erbjudanden via appar, berättar skribenten.

Foto: Hasse Holmberg/TT

Insändare2020-10-30 07:16
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I vårt hem hade vi det "bra", vi fick spara till vår första cykel, och veckopengen lades undan för sådana saker. Vi fick tidigt lära oss att vara sparsamma med pengar och vi lärde oss deras värde.

När pappa kom hem med lönekuvert, där det även låg 1-öringar, 2-öringar, 5-öringar, 10-öringar, 25-öringar och 50-öringar. Det var högtid då vi tillsammans med pappa fick räkna hans lön tillsammans. Ibland fick jag en liten slant. Vi gjorde ärenden och ibland fick vi en extra slant även för det.

Det var i ett annat sekel, numera förekommer inte kontanter alls, vissa affärer vägrar befatta sig. Flera affärer har medlemserbjudanden där visa-kortet talar om att man är kund. Man kan även visa legitimation.

Men nu till det senaste, en affär som jag har handlat väldigt mycket på de senaste åren, där jag också trivts väldigt bra. De har nu börjat med erbjudanden via appar. Man ska ladda ner dessa för att få ta del av olika kampanjer. Jag har konfronterat personal i olika städer och frågat om de erbjuder någon hjälp att inskaffa dessa "telefoner" och ge oss ekonomisk hjälp.

Men tji vi som har telefon att ringa, smsa och eventuellt ta kort med. Vi får inte ta del av LIDL:s nya erbjudanden. Jag tycker detta är diskriminering av högsta rang. Kan en affärskedja verkligen bara utesluta vissa kunder? Jag önskar att fler protesterar om detta.

Jag önskar att detta ärendet väcker åsikter. Måtta på nyheter tycker jag.