Replik
Ansvaret för trafiken på sträckan Örebro-Mjölby ligger idag hos Region Örebro län, men här har vi ändå ett intresse eftersom utvecklingen av storregionala pendlingsstråk är ett ansvar för Region Östergötland, oavsett vem som kör trafiken.
Om Örebro kan tänka sig att slopa stoppet i Skänninge på grund av för få resenärer är det en stark fingervisning om att de inte har något intresse av att stanna i Godegård. Deras beslut från den 18 januari 2016 om att avslå Motala kommuns begäran om tågstopp i Godegård tyder på detsamma. Fokus är på ”snabba restider mellan Mjölby och Örebro” enligt Örebros senaste remissvar till Region Östergötland.
För att det överhuvudtaget ska kunna stanna ett tåg i Godegård behövs en station. Det är en miljoninvestering som Motala kommun måste stå för. Vilka skulle välja Godegård om station och tågstopp fanns? Insändarskribenterna hävdar att man inte kan stirra sig blind på orten Godegårds låga invånarantal på 200 personer, utan hänvisar till en utredning från kommunenens egen lantmäterienhet som säger att 7 000 personer skulle ha Godegård som sin närmsta tågstation. Närmsta station är inte samma sak som närhet till station. När man bedömer potentialen av antalet tågresenärer måste hänsyn tas till människors resmönster och avstånd till station.
Studerar vi området närmare inser vi snabbt att för flertalet personer som ingår i de 7000 personerna, är det inte realistiskt att tro att de skulle åka först till Godegård för att sedan ta tåget till Motala, då den totala restiden skulle överstiga tiden det tar att åka bil. Det som attraherar människor till kollektivtrafiken är snabba resor och hög turtäthet.
Att Godegård skulle få sex gånger så många resenärer som Skänninge bygger på listor med namninsamlingar som har stora brister. Exempelvis är det ett flertal personer bosatta i Stockholm men även på andra orter långt ifrån Godegård, som skrivit under.
Jag har full förståelse för att Motalabor lyfter fram behoven för sin kommun och omgivning, men som huvudman för kollektivtrafiken i hela Östergötland måste jag se till hela regionens behov. Jag tycker, likt tidigare utredningar, fortsatt att det är orimligt att satsa på tåguppehåll i en ort med 200 invånare med de kostnader som ett tågstopp och trafikering innebär.