Vi vet att partikelhalterna PM10 tidvis är alldeles för höga, inte bara på Hamngatan, där mätaren sitter just nu. Vi har redan bussinfarkt i högtrafik vid Centralstationen. Fler bussar förvärrar problemen.
Växande städer av Linköpings storlek i Europa och i Sverige bygger nya spårvägar. Lund invigde sin för närmare 1 miljard den 12 december 2020. Uppsala planerar sin första linje. Linköping utredde Link-Link för snart tjugo år sedan och byggde ny spårväg mellan Garnisonen och Vallastaden, men tvingades toppa med asfalt i stället för räls och kör nu ”spårväg på gummihjul” i avvaktan på finansiering.
Trafikverkets stationsbudget för Ostlänken är 2 miljarder. Allt däröver betalar kommunerna. När Linköping nu släpper alla mörka tunneldrömmar för 15-20 miljarder som vi beslutade i kommunfullmäktige 2014, kan vi se ljuset igen. Om vi istället, på stället bygger en Central Centralstation med dubbel kapacitet för Ostlänken på nuvarande plats, så stannar stationskostnaden omkring 0,5 miljarder eller 1,5 miljarder inklusive spårväg till Mjärdevi, inom ramen för Sverigeförhandlingen, väl inom ramen för Trafikverkets stationsbudget på 2 miljarder. Med mina högst preliminära kostnadsuppskattningar, känns det betryggande med 0,5 miljarder som marginal för oförutsedda merkostnader.
Linköpings plan för ytterstaden presenterades av Corren den 22 juli. Först av allt nämns spårvagnstrafik som en möjlighet till snabba, bekväma och transporteffektiva så kallade urbana stråk till och mellan ytterstadens noder. En sådan spårväg är redan byggd mellan Vallastaden och Garnisonen och kan byggas vidare genom US via centrum till Centralstationen. Om stationsbudgeten medger kan linjen förlängas från Vallastaden, LiU, Mjärdevi till en ny, redan planerad pendeltågstation vid Malmen, för inpendlare till Mjärdevi och Universitetet och utpendlare från Malmslätt för ett effektivt, dubbelriktat trafikbehov.
Järnvägsfrämjandet har i samrådsyttranden med Trafikverket uppgraderat Linköpings Centrala Centralstation till en modern avgångshall i dagsljus ovanför spåren för Ostlänken. Genom återbruk och kostnadseffektiv utbyggnad av spårområdet med fler och längre perronger har vi skapat ekonomiskt utrymme för en ny spårvägslinje, även i Linköping.