Tåg är redan idag ett bekvämt, snabbt och miljövänligt resealternativ. Om tjugo år, när befolkningen har växt, tekniken utvecklats och besöksnäringen leder till fler resor i vår region, har tågtrafikens roll säkerligen stärkts ytterligare. Därför tycker Kristdemokraterna att ambitionsnivån behöver höjas i Region Östergötlands Målbild 2040 för den regionala tågtrafiken.
Kristdemokraterna välkomnar Målbild 2040 och står bakom mycket av innehållet. Vi menar dock att det finns delar, där man fastnat alltför mycket i dagsläget, och inte analyserat den potential som finns för utveckling till 2040. Det gäller inte minst tågtrafiken på Stångådalsbanan, resor med Östgötapendeln till Boxholm, Tranås och Jönköping samt nya stationer i Sturefors och Godegård.
Vi skickade i februari in ett remissvar med synpunkter på remissversionen av Målbild 2040. Vi tog då bland annat upp att texten om Stångådalsbanan var överdrivet negativ och delvis byggde på felaktigheter. Det är glädjande att tonen i beslutsversionen något har reviderats och att vissa felaktiga skrivningar tagits bort. Men ambitionsnivån för tågtrafiken tjugo år framåt i tiden är fortfarande alldeles för låg.
Omfattande upprustning av Stångådalsbanan har skett de senaste åren. En tredjedel av banan håller idag stambanestandard, och med Trafikverkets planerade underhåll kommer den vara i betydligt bättre skick 2040. Region Kalmar län beslutade 2019 att köpa in nya tåg till banan, som ska drivas med miljömässigt hållbara bränslen.
Befolkningen i större städer ökar och priser för bostäder är för många för höga. Allt fler uppskattar möjligheten att bo på en mindre ort med goda möjligheter att ta sig till större städer för arbete och nöjen. Ett av Östergötlands viktigaste besöksmål ligger utanför länsgränsen, Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby. Sommartid finns station för tågtrafiken direkt vid entrén, vilket möjliggör för besökare att åka tåg dit direkt. Samarbetet mellan Region Östergötland och Region Kalmar län om besöksnäring, beräknar ökat antal besökare på de stora anläggningarna, och för många är möjligheten att åka tåg direkt till besöksmålet mycket attraktivt.
Vi ser en potential i att utveckla Stångådalsbanan och öka antalet resenärer. En konkret åtgärd är att återöppna tågstoppet i Sturefors. Sträckan Sturefors–Linköping tar cirka 23 minuter med buss. Med tåg skulle restiden halveras. Sturefors är, som tillväxtort i Linköpings närhet, attraktivt för till exempel barnfamiljer att bosätta sig i. Vägen från Sturefors till Linköping passerar flera bostadsområden, vilket gör att trafikintensiteten är hög. Möjlighet att resa med tåg från Sturefors till Linköping skulle vara en välkommen avlastning av vägtrafiken.
Även det diskuterade tågstoppet i Godegård på sträckan Motala-Örebro, bör regionen ställa sig positiv till, då Motala kommun är beredda att medfinansiera en ny perrong i samband med att Trafikverket bygger ut dubbelspår på sträckan.
En framgångssaga för tågtrafiken är Östgötapendeln. I Målbild 2040 vill man märkligt nog minska trafikutbudet, och ta bort de för arbetspendlare viktiga direkttågen från Tranås och Boxholm till Linköping och Norrköping. Vi anser att de fortsatt ska finnas kvar. Snarare borde ambitionen vara att Östgötapendeln fortsätter hela vägen till Jönköping.
Kristdemokraterna fortsätter att driva på för höjd ambitionsnivå för regional tågtrafik, inte bara mot Stockholm, utan till våra södra grannregioner. Potentialen finns, det gäller bara att Region Östergötland inte missar möjligheterna!