Corren har tidigare skrivit om den före detta älgskyttebanan vid Bockarpsvägen. Kommunen upptäckte i våras att terrängcyklister grävt i den nedlagda skjutbanan och byggt banor med gupp. Stora mängder sand hade flyttats. I marken fanns bland annat bly.
Det ledde till att kommunen satte upp varningsskyltar om hälsorisker och uppmanade allmänheten att inte vistas i området.
Det pågår ett detaljplanearbete för det område som kallas Norra Eldslösa, där fortsatt utbyggnad av Sjunningsfält planeras mot Bockarpsvägen. Mellan Måndalen och Bockarpsvägen söks lämplig plats för en ny skola.
Arbetet med att gräva bort förorenade jordmassor i långskjutbanan påbörjades i somras. Just nu gräver man i den stora vallen. Det är främst bly, men även krom och koppar man vill ha bort. En iordningställd bana för mountainbike har delvis dragits om för att undvika de förorenade delarna.
En konsultfirma har engagerats för att göra mätningar – även efter schaktningen, så att man ser att inget farligt är kvar. Cykelklubbarna i Mjölby har uttryckt önskemål om att få vara kvar i området.
– Vi räknar med att skriva avtal med dem om markupplåtelse när vi har fått en slutrapport om att det är rent och bra, säger Håkan Sylvan, exploateringsingenjör.
I planarbetet för området har vissa delar pekats ut som lämpliga för bostäder, medan andra ska sparas för rekreation. Exakt vad detta kommer att innebära för skjutbanorna är inte bestämt. Det finns många som vill utnyttja skogen, förutom terrängcyklister.
– Vi har egentligen inget emot att de bygger gupp och banor, men de kunde ju ha frågat först. Vi behöver beakta naturvårdshänsyn, säger han.
Nästa saneringsprojekt blir pistolskyttebanan som ligger strax intill. Nästa år kommer sannolikt Mjölby pistolskytteklubb att flytta till nya skyttecentrum vid Hulje.
Vid Måndalen strax intill Bockarpsvägen finns det en gräsrundel där bland annat asfaltmassor tippats. Även där kommer viss sanering att ske. På andra sidan vägen låg förr Mjölbys soptipp. Där finns det föroreningar i marken, men deponin har täckts med rena massor. Där blir det inget byggande, utan det området blir natur- och rekreationsmark.
Ett annat viktigt exploateringsområde i Mjölby tätort är ju Svartå Strand. Det som kallas Etapp 2 innebär möjlighet att bygga bostäder från Lokstallarna och söderut.
– Det finns en hel rad olika farliga ämnen från olika verksamheter i området. Där de befinner sig nu är de inte farliga, men om man börjar gräva och rota i marken kan de frigöras, säger Christoffer Kempe som är projektledare för den kommande saneringen på Svartå Strand.
Det handlar till exempel om PAH (polycykliska aromatiska kolväten). De finns i kolrester från ångloken som trafikerade stambanan och Hästholmenbanan förr. I och vid lokstallarna befriades ångpannorna från kolslagg. Kreosot och arsenik från järnvägslipers och rester från ett nedlagt tegelbruk måste också bort.
– Vi söker bidrag från Naturvårdsverket och besked om det väntas till våren. Arbetet borde kunna sätta igång nästa år, säger Christoffer Kempe.
Ett tredje område där det kan bli tal om marksanering, är det före detta sågverket i södra delen av Viringe. Det är ett område som kommer att utvecklas på sikt. Rester av träimpregnering finns i en platta på mark som ska tas om hand.