LHC:s sämsta siffror – någonsin

Publiktappet slår hårt mot LHC – och mot hela SHL. ”Det finns inga enkla svar”, säger LHC:s klubbdirektör Anders Mäki.

Foto: Peter Jigerström

Ishockey2016-11-23 12:00

Det har skrivits om det många gånger tidigare. Inte minst i Linköping under de senaste åren. Men nu är det dags igen. Inte sedan Saab arena (som då hette Cloetta center) byggdes har LHC haft lika svaga publiksiffror.

Och trots att LHC nu är så långt ned som nia (!) i publik­ligan finns det andra klubbar i SHL som drabbats ännu hårdare.

Trenden är tydlig.

Både i SHL och i flera andra serier.

– Det kändes bra inför ­säsongen, med ökat antal säsongskort och stora förhoppningar på laget. Säkert har resultaten på hemma­plan påverkat en del, men det är inte hela sanningen. Titta på HV och Malmö som också tappar, trots att de gjort mycket bättre resultat, säger Anders Mäki.

LÄS MER: Elva förklaringar till publikkrisen

Samhällstrend

Det kom 4 698 åskådare mot Rögle på tisdagen, vilket betyder att snittet för LHC i Saab arena så här långt ligger på 5 258 per match. Det kan jämföras med 5 994 vid motsvarande tid i fjol och med 5 602 under hösten 2014, som slutade med den hittills sämsta publiksäsongen.

Anders Mäki är väl medveten om läget och säger:

– Det är en samhällstrend som vi måste ta hänsyn till och jobba för att motverka. Det är en mångfacetterad fråga. För att få en bra siffra krävs människor från alla målgrupper och då har man olika referensramar.

Många tycker att ni syns för lite.

– Det kan säkert stämma till viss del. Marknadsföringen har inte alls minskat, tvärtom, men relativt det stora bruset i dagens informationssamhälle blir det svårare att sticka ut och nå fram. Men jag tror att de flesta vet om att det är match.

Undersökning

I fem av elva hemmamatcher har publiksiffran landat på under 5 000. Bäst så här långt är 7 040, mot Färje­stad när Magnus Johansson hyllades. Ekonomiskt har ­situationen delvis räddats av en höst med ovanligt bra siffror när det gäller företagsförsäljning i arenan.

– SHL har gjort en undersökning som visar att folk tror att det är dyrare än vad det är. Å andra sidan säljer vi mer av de dyraste platserna nu, vilket täcker upp en del av fallet. Det är som om folk vill ha bästa plats när de väl går, säger Mäki.

Han erkänner att det tittas avundsjukt mot Schweiz och Tyskland där man träffas i större sociala grupper för att gå på exempelvis ishockey.

– Därför har vi våra familje- och kompispaket. Vi försöker att välja och satsa där vi för var tid tror att vi får bäst bett.

Stor minskning

Av klubbarna i SHL har tolv lägre snitt jämfört med slutfacit i fjol. Undantagen är Karlskrona (utbyggd ­arena) och Leksand (som då spelade i allsvenskan). Allra tyngsta tappet står Djurgården för med 6 247 åskådare i snitt jämfört med 7 335.

En minskning på 1 087 – per match.

Anders Mäki säger:

– I slutändan handlar det om att tycka att LHC och SHL som liga är tillräckligt bra för att man ska prioritera att verkligen gå till arenan. Även om vi tycker det så är det bevisligen färre än tidigare som tycker det. I 12 av 14 städer.

Vad tror du är problemet? Varför går inte folk på matcherna? Tyck till på Facebook! (klicka nedan)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!