Sista dagen av årets svenska Europatourtävling står för dörren. Men det är också sista dagen för den tvååriga sejouren på Hills Golf Club.

Claes Nilsson, kommersiell chef och med i tävlingsledningen, bekräftar att tävlingen byter spelplats nästa år. I dagsläget kollar man på fem banor i Stockholm, Göteborg och Malmö som potentiella arrangörsplatser.

"Intresse av stortävling"

En bana som kan stå som värd för tävlingen är den Henrik Stenson-designade Öster by Stenson på Österåkers GK norr om Stockholm. Banan invigs officiellt i september och Nilsson säger att det är av intresse.

Det är definitivt en bana för framtiden. Men det är inte bekräftat att det är där nästa år. De har ett intresse av att ha en stortävling och vi har varit där och tittat. Det finns fem banor som vi tittar på, säger han.

Driften av tävlingen togs i år över av Europatouren och för att en bana ska få arrangera tävlingen är det flera faktorer som spelar in. Först och främst måste banan bedömas hålla för en tävling på touren. Även infrastrukturen med parkering och publik spelar en stor roll.

Något annat som eventuellt är nytt för nästa år är ett mixat startfält med kvinnor och män på den svenska Europatourtävlingen. Henrik Stenson beskrev det tidigare i veckan som "väldigt mycket en möjlighet".

Claes Nilsson medger att det är ett koncept som man tittar på.

Det är mycket reglementen som ska till för att det ska fungera, men vi har kommit väldigt långt i det hela. Vi får se vad som händer, säger han och berättar att detaljerna för nästa års tävling kommer vara klara i höst.

Jätteskillnad med stjärnduon

2018 var vare sig Alex Norén eller Henrik Stenson med i tävlingens startfält. I år är det de som är affischnamnen och det märks.

Man är nästan tvungen att ha med dem för de sätter en viss nivå. Det är en Europatourtävling och då bygger man det på de bästa svenskarna och sen kommer resten naturligt, säger han.

TT: Stor skillnad på biljettförsäljning före och efter det blev klart att de ställde upp?

Det är en jätteskillnad, och även när det kommer till sponsorer. De har en enorm effekt på hela tävlingen, säger Nilsson.

Prissumman för tävlingen ligger på 1,5 miljoner euro, drygt 16 miljoner kronor. Men trots en svag svensk krona och att prissumman är en av de lägsta på touren ska tävlingens ekonomiska läge vara bra, enligt Nilsson.

Det kommer mycket folk och det innebär pengar och sponsorintäkter som ökar. Jag tycker att det ser bra ut. Det finns de som pratar om prispengar och sånt där, men det spelar ingen roll om vi ökar med fem miljoner. Har man 1,5 miljoner euro i Sverige ska man vara stolt över det, säger han.