Damhockeyn har länge fått jobba med små resurser och för det mesta i motvind.

Det illustrerades till exempel i förra månaden av att Damkronornas spelare gick ut i strejk då Svenska ishockeyförbundet tog bort ersättningen för förlorad arbetsinkomst.

Men nu händer det positiva saker. Transportföretaget DHL går in som sponsor i ett avtal som bekräftas vara värt miljonbelopp.

Det är minst en miljon, det är en lite rörlig summa, och sedan finns det mycket annat i det här sponsorskapet som vi kommer att få hjälp med. Inte minst att försöka få in fler intressenter, säger Lindeberg och fortsätter:
Vår ambition har hela tiden varit att hitta en huvudsponsor, men det har varit minst sagt svårt. Så det här betyder jättemycket.

Avtalet presenterades på ligans upptaktsträff inför seriestarten på fredag. Det är skrivet på ett år.

Men vi har båda intentioner på att det ska fortsätta i flera år, säger Lindeberg.

I förra veckan skrev SDHL också ett avtal med SVT och C More vilket innebär att samtliga matcher den här säsongen kommer att tv-sändas. De intäkterna kommer i ett första skede att finansiera produktionskostnaderna som ligan köpt utifrån.

Linköpings landslagsveteran Pernilla Winberg, som var med och tog OS-silver med Damkronorna 2006, om sponsor- och tv-avtal:

Det är viktigt för oss, kul att se att någon vill satsa. Alla vill ju synas i tv, så det är klart att det kommer att dra sponsorer och på sikt ge oss bättre förutsättningar. Jag tror framtiden är ljus.