Det är svårt att missa den orangea kolossen när man kommer körande i södra industriområdet i Kalmar. Det finns en estetisk tanke bakom utformningen, berättar Karl-Gustaf Åberg, tågansvarig på KLT.

– Arkitekten ville knyta ihop Kalmar som tågbyggarstad och skeppsstad. Byggnaden ska påminna om ett modernt fartyg.

Det första tåget rullade in under högtidliga former den 16 december 2016.

Artikelbild

| Bilden är ett montage.

Redan någon gång 2012 – 2013 bestämde sig KLT för att länet behövde en egen verkstad. Servicen bedrevs då i Linköping.

– Vi hade fått höra att när stambanan byggs om kunde det bli förändringar på banområdet i Linköping, berättar Karl-Gustaf Åberg.

För att säkra tillgången till en depå valde man att bygga i Kalmar. Därmed kan depån serva tåg både på Tjustbanan, Stångådalsbanan samt Krösatågen från södra länsdelen till Växjö och Karlskrona. I Kalmar fanns även en tillgång till tågkompetens från tiden då Bombardier bedrev tågtillverkning i staden.

Byggnaden har byggts och ägs av ett kommunalt bolag i Kalmar, KLT hyr och hyr i sin tur ut till tågjätten Bombardier som driver själva verkstaden. Här arbetar ett 20-tal personer i tvåskift vardagar.

Artikelbild

| Spa för smutsiga tågvagnar på området finns en stor tågtvätt.

– Man jobbar även vissa helger, och man undersöker möjligheterna till ett helgskift, berättar Åberg.

Tyvärr råder fotoförbud inne i verkstaden, men tänk er en gigantisk bilverkstad. Här finns plats för två tåg bredvid varandra.

Artikelbild

| Karl-Gustav Åberg säger att stabiliteten i tågtrafiken blivit bättre med den nya verkstaden.

För dagen är Kustpilentåget Anna Bielke inne på service. Med sina 60 meter är hon ett av de längre tågen i trafik just nu. Hallen är dock byggd för längre fordon i framtiden.

– Vi räknar med att det kommer att bli längre tåg efter den nya upphandlingen, säger Karl-Gustaf Åberg.

Artikelbild

| När den 100 meter långa tågverkstaden ritades lät sig arkitekten inspireras av sjöfartsstaden Kalmar. Byggnaden ska påminna om ett modernt lastfartyg.

Vid det ena spåret finns tolv lyftar som vardera ska klara 25 ton. I taket finns utrustning både för att leda in elektrifierade tåg, och suga upp avgaser från dieseltåg.

Så till den viktigaste frågan: Har trafiken blivit bättre med den nya verkstaden?

– Ja, för oss på KLT är det en fördel att ha verkstaden på nära håll. Då kan vi följa underhållet bättre.

Verkstaden led av inkörningsproblem, men Karl-Gustaf Åberg säger att man hade fått bra snurr på verksamheten fram till i höstas. Under tre månader drabbades Tjust- och Stångådalsbanan av tre allvarliga kollisioner. I två fall med dödlig utgång.

I den allra första olyckan skadades tågföraren och tåget fick väldigt omfattande skador. Där tar reparationen tid. Tåget har tagits till Västerås för reparation och väntas inte tillbaka förrän efter sommaren. Även tåget som var inblandat i olyckan i Uknadalen repareras fortfarande. Det väntas tillbaka om några veckor.

– I vanliga fall har vi två vagnar i reserv. Just nu finns inga reserver, säger Karl-Gustaf Åberg.