En ökad tillgång på e-cigaretter med hög halt av nikotin har lett till att andelen tonåringar i åldrarna 16-19 år som röker e-cigaretter nära fördubblats i USA och Kanada, rapporterade nyligen Reuters.

I Sverige oroar sig Folkhälsomyndigheten för en liknande utveckling.

Vi ser att det är ett ökat intresse för dessa produkter bland tonåringar, och har sett det under många år. Framför allt bland ungdomar i årskurs två på gymnasiet, säger Josefin Jonsson på Folkhälsomyndigheten.

Jämfört med för fyra år sedan är det 70 procent fler svenska gymnasieungdomar som har testat e-cigaretter, bland niondeklassare är ökningen 40 procent. Det visar en rapport från förra året utförd av Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN.

Okända hälsorisker

E-cigaretter framhålls inte sällan som ett mindre hälsofarligt alternativ till vanliga cigaretter och som ett hjälpmedel för att sluta röka.

Men i en rapport förra veckan slog världshälsoorganisationen WHO fast att produkterna utan tvekan är skadliga, och att de inte hjälper människor att sluta röka.

En studie från National Academy of Sciences har också visat att e-cigaretter fungerar som en inkörsport till rökning och lockar personer som annars inte hade varit benägna att röka.

I dag vet forskare väldigt lite om de långsiktiga hälsoriskerna med att använda e-cigaretter. Mediciner och läkemedel är ofta noga prövade på djur och människor innan det kommer ut på marknaden. Men med e-cigaretter är det befolkningen som nu blir försökspersoner, anser Josefin Jonsson.

Det är det som är så komplext med produkten. Precis som med exempelvis huvudvärkstabletter vill vi naturligtvis försäkra oss om att konsumenter erbjuds säkra produkter, men det vet vi inte i dag med e-cigaretterna. Det kommer vi kanske veta om 20 år när man kunnat följa de som börjar använda det i dag.

E-cigaretternas utformning och kemikalierna i vätskorna som används skiljer sig åt mellan olika tillverkare. Men gemensamt för de allra flesta är att de innehåller nikotin i vätskeform med en hög koncentration.

Det är beroendeframkallande och väldigt giftigt för kroppen. Det finns exempel på dödsfall där folk har fått i sig hög koncentration.

Marknadsförs mot unga

Att användandet av e-cigaretter ökar bland unga kan ha sin förklaring i att e-cigarettindustrin marknadsför sina produkter mot personer under 18 år, säger Josefin Jonsson.

I de traditionella kanalerna som tv och radio är det inte tillåtet enligt svensk lag att marknadsföra tobaksprodukter.

Men en mycket stor del av marknadsföringen sker i nya kanaler som sociala medier och genom influerare, och lagstiftningen har inte hängt med.

Godissmaker lockar

Helen Stjerna, generalsekreterare för den ideella organisationen A non smoking generation anser att produkternas design och utformning särskilt lockar unga personer, och kräver ett smakförbud på e-cigaretter.

Det är bara att titta på produkterna, det ser ut som leksaker eller pennor, med glitter och färger. Men framför allt är det smakerna som lockar med direkt godisliknande smaker som hubba bubba och hallonlakrits. Det finns en okunskap bland våra politiker som har godkänt produkterna och att man får marknadsföra dem på sättet man gör.

När det gäller försäljningen av produkterna är internet den främsta kanalen, och det är enkelt för ungdomar under 18 år att beställa hem produkterna, hävdar Helen Stjerna.

Vilken 12-åring som helst kan gå in och köpa dem på nätet, att man infört åldersgräns i fysiska butiker hjälper föga.