Prislappen på fredagsvinet lurar dig

Ett dyrare vin smakar godare än ett billigt. Men inte nödvändigtvis för att det är av bättre kvalitet, utan för att det just är dyrare. Priset lurar nämligen hjärnan, som i sin tur bedrar våra smaklökar.

18 augusti 2017 06:00

Citatet "Livet är för kort för att dricka dåliga viner" brukar tillskrivas den tyske författaren Johann Wolfgang von Goethe.

Han kunde lika gärna ha sagt "billiga viner" för forskning visar att priset har en avgörande betydelse för hur vi uppfattar hur ett visst vin smakar.

I sin tidigare forskning har Hilke Plassmann och hans kollegor vid Centrum för ekonomi och neurovetenskap vid Bonns universitet i Tyskland visat att ett högre pris på exempelvis choklad ökar förväntningarna så pass mycket att de som tror sig äta en dyrare chokladsort också tycker att den smakar bättre än en billigare produkt (trots att det är exakt samma choklad).

Forskarna kallar det för "marknadens placeboeffekt".

Slangvin

För att ta reda på hur effekten uppkommer har forskarna nu gått vidare och låtit undersöka 15 kvinnor och 15 män, alla runt 30 år gamla. Deltagarnas hjärnaktivitet registrerades av en magnetkamera samtidigt som de fick sippa på ett medelmåttigt vin för 12 euro (cirka 115 kronor) med hjälp av en slang.

Placeboeffekten till trots valdes vinet med omsorg.

Marknadens placeboeffekt har sina begränsningar. Om ett väldigt dåligt vin påstås kosta 100 euro skulle effekten av allt att döma utebli, säger Hilke Plassmann till Science News.

Deltagarna, som trodde att de drack olika sorters vin, fick smaka på vinet i olika omgångar och sköljde munnen däremellan, samtidigt som en display berättade vad vinet "kostade" (tre, sex eller 18 euro).

Som väntat uppfattade deltagarna det dyrare alternativet som godare än det billigare, säger Hilke Plassmann.

Lurad

Magnetkameraundersökningarna visade att den främre delen av hjärnans pannlob (prefrontala cortex) samt "strimmiga kroppen" (striatum) i centrala hjärnan aktiverades när priset var högre. Den förra aktiveras normalt vid prisjämförelser och även vid förväntningar, medan den senare strukturen brukar vara involverad i hjärnans belönings- och motivationssystem.

Resultatet, konstaterar forskarna, blir att hjärnan lurar oss.

Mischa Billing, sommelier och lektor i måltidskunskap vid Örebro universitet, är inte förvånad.

Människan är att flockdjur, så om någon tycker att något är gott följer vi gärna efter och där tror jag att priset spelar roll, säger hon.

TT: Är ett dyrare vin alltid godare än ett billigare?

Nej, eftersom vad som är gott för mig inte behöver vara gott för dig. Däremot innebär ett dyrare vin ofta att framtagningsprocessen är mer komplicerad.

Den stora skillnaden, säger hon, går mellan ett vin för runt hundralappen, jämfört med ett för 50– 60 kronor per flaska.

Om det är riktigt dyrt speglar priset ofta tillgången, en viss druva, ett visst område eller en viss vinmakare och då handlar det väldigt mycket om tycke och smak.
Fakta: Smak av ceder och läder

Det dyraste vinet i Systembolagets utbud är Château Pétrus (2008), Bordeaux, Frankrike. En flaska, 750 ml, kostar 22 500 kronor. Till de billigare rödvinsalternativen hör Robertson Pinot Noir (2013), som säljs för 47 kronor för samma mängd.

Hur dessa viner smaker framgår inte av Systembolagets information, men exempelvis beskrivs Château Fleur Cardinale för 320 kronor som: "Komplex, fruktig smak med rostad fatkaraktär, inslag av plommon, choklad, svarta vinbär, lagerblad, ceder, kaffe – och läder". Hur ceder respektive läder smakar går Systembolaget dock inte närmare in på.

Källa: Systembolaget.se

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Johan Nilsson/TT