Här är hans plan för gamla järnvägsstationen

Förra hösten köpte Per Olsson Motala Verkstads gamla järnvägsstation. Utan att tidigare haft någon plan för sitt renoveringsprojekt låter han nu bygga om stationen till restaurang.

I höstas köpte Per Olsson Motala Verkstads gamla järnvägsstation av Trafikverket- Ännu i maj — när han fick tillträde — visste han inte vad han skulle använda byggnaden till. Men nu ska det bli någon pizzerialiknande restaurang.

I höstas köpte Per Olsson Motala Verkstads gamla järnvägsstation av Trafikverket- Ännu i maj — när han fick tillträde — visste han inte vad han skulle använda byggnaden till. Men nu ska det bli någon pizzerialiknande restaurang.

Foto: Henrik Gedda

Motala2019-09-27 15:17

Snett mittemot på Östermalmsgatan ligger Pizzeria Sorrento. En dag kom ägaren över och undrade om inte järnvägsstationen kunde lösa pizzerians problem med trångboddhet.

– Ja, så får det bli. Tidigare, måste jag erkänna, hade jag ingen aning om vad jag skulle ha huset till. Jag köpte stationen mest för att jag är intresserad av att bygga om gamla byggnader, berättar Per Olsson.

Hemma i Malmslätt har han tidigare byggt om familjens villa och där han kombinerat gammalt med nytt. Men någon professionell byggare har han inte varit. Nej, läsare av Correns spalter har stött på Per Olsson som reporter och granskare av mindre seriösa företag.

Nyligen lämnade han sin tjänst och sedan dess är det dagliga besök i Motala Verkstads gamla järnvägsstation som gäller.

Backar vi bandet rejält så föddes väl intresset för gamla hus och dito byggnadsteknik någon gång i ungdomen när Per hjälpte sin far att riva gamla byggnader som låg ivägen för en utbyggnad av flygflottiljen på Bråvalla i Norrköping.

— När man river ser man ju på sätt och vis baklänges hur allt hänger ihop, hur en torpargrund fungerar och så.

När vi träffas verkar han också ha svårt att skiljas från gamla halvruttna bjälkar och plank. Fascinerad daterar han både byggnadsmaterial genom decennier och sekler och studerar träets biologiska processer.

Och just förruttnelse har det bjudits åtskilliga exempel på i en järnvägstation, byggd 1873, tagen ur drift 1971 och sedan dess mest fungerat som förråd och värmestuga för banarbetare.

På bottenvåningen har han hittills grävt ur grunder i två utrymmen efter att ha forscerat flera golvlager på varandra.

–  Golven var obeskrivligt ruttna, konstaterar  Per Olsson.

Det är också bottenvåningen – det som tidigare var väntsal, expedition och godsutrymmen – som nu ska bli pizzerians matsal, kök och grovkök.

Per Olsson förbereder för restaurang, trots att han än så länge bara har ansökt om bygglov. Och enligt honom har det hittills heller inte låtit så där jätteentusiastiskt från handläggarhåll:

– Politikerna har satt ett bevarandekrav på byggnaden och då tycker jag också att det måste få finnas en verksamhet i huset. Byggnader som står tomma förfaller och förstörs. Sedan är det ju inte ovanligt att järnvägsstationer också brukar innehålla serveringar ...

Har du någon plan B?

– Nej  jag tar en plan i taget.

Övervåningen har varit bostad –  vad gör du där?

 –  Det har jag inte bestämt än.

Två torpargrunder har fått grävas ut. I den här hittades resterna av en katt som en gång tagit sig in utan att sedan hitta vägen ut.
Två torpargrunder har fått grävas ut. I den här hittades resterna av en katt som en gång tagit sig in utan att sedan hitta vägen ut.
Karta: Östermalmsgatan 110
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om