Det har gått ett halvår sedan Samsung Pay lanserades i Sverige och efter det att Swedbank anslutit sig för några dagar sedan är nu samtliga svenska storbanker kopplade till tjänsten, liksom Mastercard och Eurocard. Även medlemskort från en lång rad butikskedjor kan digitaliseras och lagras i telefonen.

Att använda telefonen vid inköp är lika enkelt som att använda ett kort i dag. Om det handlar om en betalning på lunchrestaurangen som har en terminal som klarar kontaktlösa betalningar så håller man bara telefonen intill. Är det köp för större summor trycker man kortets pinkod som vanligt. En fördel med mobilbetalningarna är att alla kvitton sparas automatiskt i telefonen.

Konkurrens från Apple

Samsung hävdar att man nu har 70 procent av alla betalkort i Sverige med på tåget och vid årsskiftet förväntas siffran stigit till 80.

De senaste dagarna har det kommit obekräftade rykten om att även Apple Pay kommer till Sverige den närmaste tiden. Om funktionerna blir de samma som i USA i nya iOS11 ska det även gå att skicka pengar via Apple Pay på samma sätt som med de svenska bankernas Swish.

Enligt Oscar Nöjd, affärsutvecklingsansvarig för Samsung Pay i Norden, har det aldrig varit företagets avsikt att konkurrera med finansiella aktörer i de länder där man etablerat tjänsten.

Samsung Pay är en digital plånbok. Vi har inte för avsikt att skapa ett system för person-till-person-betalningar utan vill hellre se vad folk efterfrågar och hitta andra spelare att samarbeta med, säger han till TT.

Egna ekosystem

De stora mobiltillverkarna har annars lagt ner stora resurser de senaste åren för att skapa egna ekosystem som knyter användarna hårdare till varumärket. Den som har lagt mycket pengar på märkesbundna produkter drar sig sannolikt för att byta när det är dags att köpa ny telefon. För Apple har det varit något av en paradgren.

Även vårt ekosystem är annorlunda eftersom det bygger på operativsystemet Android och därför blir samarbeten mycket viktigare för oss. Vi har ingen ambition att låsa in någon, säger Oscar Nöjd.

Handeln välkomnar

Branschorganisationen Svensk handel välkomnar de mobila betalningarna. Ett av de främsta skälen är att dessa i sig inte kräver investeringar i ny teknik för handlarna. Samsungs system fungerar både med den gamla magnetspårstekniken och de nya kontaktlösa betalningarna som bygger på NFC (Near Field Communication) som alla nya bankkort har. Apple Pay däremot fungerar bara med NFC och vid årsskiftet räknar Svensk handel med att 50 procent av de svenska betalterminalerna har den tekniken.

Nu börjar det hända saker i Sverige, men vi har varit ganska sena jämfört med övriga Europa. Det ligger förstås i tiden att korten flyttar in i mobiltelefonerna och det är den säkraste tekniken vi har i dagsläget, säger Bengt Nilervall, näringspolitisk expert på betalfrågor på Svensk handel.