– Bara att bli uttagen till tävlingen var stort. Jag har inte tävlat på det viset förut. Bara när jag fick Östgötamusikens stipendium 2017 fick jag spela upp för en jury, berättar Ture Herrgårdh i en paus mellan lektionerna på De Geer-gymnasiet i Norrköping.

Att han skulle komma att syssla med musik i någon form var inte svårgissat. Mamma heter Tina och är flöjtist och ledare för Kulturskolan i Mjölby. Pappa Tomas, som gick bort 2016, ledde Östgötamusiken och även farfar Svante Johansson och ytterligare två släktingar har varit musikledare. Storebror Teodor pluggar till musikproducent. 

Men han fick strida för att trumpeten skulle bli hans instrument. Mamma och pappa avrådde eftersom det var storebrors instrument vilket kunde leda till konkurrens i familjen, tyckte de.

Artikelbild

| En extremkurs i stresshantering, kallar Ture tävlingsveckan i Vänersborg och Göteborg.

– På musikskolan försökte de få mig att välja baryton eller trombon. Men jag tyckte brorsans trumpet var så cool. Och den har en klang som passar mig. Jag ville inte spela något annat, berättar Ture.

I Mjölby spelade han med brassensembler, ungdomsmusikkåren och Mjölby stadsmusikkår. Till gymnasiet valde han De Geers estetiska program. Den sista intensiva terminen innebär att han ofta är på skolan från morgon till sen kväll.

– Det är mycket nu, säger han och då handlar det inte bara om alla intervjuer han måste göra efter Polstjärnepriset i söndags. Avgångseleverna förbereder nu ett projekt ihop med Norrköpings symfoniorkester, en musikal för barn i februari där Ture även kommer att spela solo. I skolan spelar han med brass- och jazzensembler och storband.

Men det är klassisk musik han vill inrikta sig på. Polstjärnepriset sökte han till, inte så mycket för att vinna en tävling utan mer för möjligheten att utvecklas som instrumentalist.

– Det var verkligen guld värt för mig. Jag har lärt mig massor som kommer att vara till hjälp för mig i framtiden.

Det började med en veckokurs i höstas. Förra veckan pågick tävlingen, med ett antal uttagningar inför en jury, och däremellan enskilda övningar ihop med ackompanjatör. Av 15 deltagare gick först åtta, sedan fyra vidare. I söndags var den stora finalen i Göteborgs konserthus tillsammans med Göteborgssymfonikerna.

– Det blev bara jobbigare och nervösare under veckan. På lördagen kändes det inte bra och genrepet gick dåligt. Inför konserten var jag helt darrig. Visst ska man vara lite nervös, men inte så där, berättar han.

Men minuterna innan han skulle gå in på scen hände något.

– Jag hittade ett lugn. Det kändes plötsligt bara skitkul, säger han och tror att det var det lugnet som gjorde att han vann.

”En mycket vacker ton och högt utvecklad teknisk nivå/.../ett moget och reflekterat musicerande”, stod det i juryns motivering.

– Det var verkligen en extremkurs i stresshantering, säger Ture Herrgårdh.

Förutom 50 000 kronor i prispengar får Ture en kurs på musikakademien i Vänersborg och chans att representera Sverige i den europeiska tävlingen Eurovision Young Musicians nästa år. Om den platsen kommer han att konkurrera med nästa års polstjärnevinnare.

Tävlingen arrangeras vart annat år av EBU och kan 2020 komma att hållas i Ryssland eftersom förra årets vinnare var den 16-årige ryske pianisten Ivan Bessonov. Kanske 2022 års Eurovision Young Musicians kommer att avgöras i Sverige.