LRF: Lantbruket skriker efter arbetskraft

Lantbruket skriker efter arbetskraft när de utländska säsongsarbetarna nu inte kan komma, larmar Lantbrukarnas riksförbund (LRF).

Organisationen är besviken över att regeringens krispaket innehåller så lite förslag för att underlätta överflyttning av uppsagda till branschen.

31 mars 2020 12:32

"Vi är med stormsteg på väg in i den mest intensiva säsongen i lantbruket, och det saknas tusentals människor som skulle ha varit på väg till Sverige för att jobba hos oss. Samtidigt vet vi inte hur länge covid-19 påverkar samhället. Vi måste kraftsamla för att säkerställa vår inhemska produktion av livsmedel vilket är särskilt viktigt om krisen blir långvarig", säger LRF:s vd Anna-Karin Hatt enligt ett pressmeddelande.

Ett konkret hot som nämnts i sammanhanget rör de svenska jordgubbarna, där säsongsarbetare är en stor bidragande faktor till att de kan odlas, frodas och plockas.

När regeringen lade fram sitt senaste krispaket fanns bara ett av LRF:s viktigaste krav med, att studenter med CSN som vill hoppa in i lantbruket inte ska behöva oroa sig för minskade studielån om de tjänar mer än det så kallade fribeloppet.

Men regeringen hörsammade inte krav om att, till exempel, öppna för löneutjämningsbidrag till dem som sagts upp i andra branscher och skulle gå ner i lön om de tar ett jobb inom trädgårdsodling, lantbruk, skogsbruk eller produktion av mjölk och kött. Det är näringar som normalt är helt beroende av utländsk säsongarbetskraft, som nu inte kan ta sig till Sverige. Det handlar om att ersätta minst 8 000 personer, på mycket kort tid, enligt LRF.

Så jobbar vi med nyheter
Lars Larsson/TT