Det blåste kraftigt på Östersjön natten mot den 28 september 1994. Det hårda vädret fick MS Estonias bogvisir att lossna och vatten började forsa in. Fartyget sjönk mellan finska Utö och estniska Dagö och av 989 passagerare var det bara 137 som överlevde.

1 116 personer kräver nu ett skadestånd på totalt 427 miljoner kronor av det tyska varvet Jos Meyer Werft som byggde fartyget och franska Bureau Veritas som inspekterade och godkände bygget.

Gruppen skickade in en stämning redan 1996 men den juridiska processen har varit utdragen. Trots att domstolen i Nanterre, utanför Paris, blir den första som lyfter frågan om ansvarsskyldighet är förväntningarna bland de inblandade låga.

Eftersom Estonia aldrig har utretts ordentligt har jag inte mycket hopp för det här ärendet heller, säger 66-åriga Elisabet Nilsson, som förlorade sin man i tragedin och som tillsammans med sina två söner står bakom stämningen, till AFP.

Enligt Mart Raudsepp, representant för den estniska anhörigföreningen Memento Mare, har uppgifterna om de kommande förhandlingarna varit knapphändiga.

Vi har inte fått någon information om vad som pågår i Frankrike, hur förhandlingarna kommer att gå till, säger han.