Deras första helikoptersystem klart

Linköpingsföretaget UMS Skeldar:s första serietillverkade helikoptersystem är klart. Det är början på företagets stora affärer.

Nu är den första V-200 klar. Glada är alla, men mest Johan Broms på UMS Skeldar och Ulf Karlsson, Skeldarsprojektledare på Scanfil (de två som tar i hand varandra). Bilden togs på Scanfil, Åtvidaberg.

Nu är den första V-200 klar. Glada är alla, men mest Johan Broms på UMS Skeldar och Ulf Karlsson, Skeldarsprojektledare på Scanfil (de två som tar i hand varandra). Bilden togs på Scanfil, Åtvidaberg.

Foto: Agneta Larsson

Linköpings kommun2019-11-19 19:30

– Det är den första V-200 helikoptern av ett antal som vi ska leverera under 2019 till vår kund i Kanada, Qinetiq. Under första halvåret 2020 ska vi också leverera ett antal helikoptrar till vår kund i Tyskland, säger Per-Erik Cardell, platschef på UMS Skeldar.

Hur många farkoster handlar det om? Och om hur mycket pengar?

– Det är, än så länge, en affärshemlighet.

Vad betyder det här för företaget?

– Vi håller på och nyanställer personal under hela året och bygger ut lokaler för att få plats med alla anställda. Vi har ett par stora kontrakt med bland annat tyska och kanadensiska marinen. Som det är nu är vi rätt dimensionerade, men i affärsvärlden kan det svänga snabbt. 

Linköpingsföretaget utvecklar obemannade helikoptrar i sina lokaler i Hackefors, men helikoptersystemet byggs i samarbete med Scanfil (före detta Partnertech) i Åtvidaberg. Det är där som helikoptern, vars delar tillverkas på flera ställen i världen, har färdigmonterats. Det har inneburit mycket jobb för Skeldar, enligt Cardell, men glädjen är stor för att serieproduktionen har kommit i gång.

Helikoptern används främst för övervakning, spaning och besiktning av olika slag. Företaget har tidigare i år tecknat ett fyraårigt kontrakt med Europeiska sjösäkerhetsbyrån (EMSA), där helikoptersystemet används till att granska fartygs utsläpp av avgaser. Och just denna "färdighet" – att granska fartygs utsläpp av avgaser– har fått en hel del uppmärksamhet.

– Helikoptern bär med sig mätutrustning och lägger sig i avgaserna bakom fartyget. På så vis kan man ta reda på om fartygen håller sig inom tillåtna gränsvärden. BBC gjorde ett tv-inslag om när vår V-200 "sniffade" på avgaser från ett fartyg, berättar Per-Erik Cardell.

I helikoptersystemet ingår en markstation, två V-200 helikoptrar, olika sensorer beroende på vad helikoptern ska användas till samt reservdelar, utbildning och teknisk support.

Hur ser ni på det andra Linköpingsföretaget, före detta Cybaero, som också utvecklar obemannade farkost?

– Tidigare har vi varit konkurrenter, men vi riktar oss inte till samma kundkrets.

Företaget UMS Skeldar knoppades av från Saab för några år sedan. Nu ägs det till cirka hälften av Saab och till hälften av schweiziska UMS aero group-koncernen. Huvudkontoret ligger i Schweiz. Totalt jobbar 130 anställda och 40 konsulter, varav 55 anställda och 30 konsulter i Linköping.

Nu är första serietillverkade helikopter V-200 klar. Per-Erik Cardell, platschef på Linköpingföretaget UMS Skeldar.
Nu är första serietillverkade helikopter V-200 klar. Per-Erik Cardell, platschef på Linköpingföretaget UMS Skeldar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!