”Att kunna byta bil ofta är roligare”

När Jennifer Hansson, 21, skulle skaffa sin första bil var den första tanken att köpa. Men efter att ha räknat på det valde hon att leasa bilen.

12 november 2015 21:11

– Månadskostnaden skulle­ ha blivit ungefär densamma­ om jag hade köpt bil. Jag hade pengar till kontant­insats men hade behövt låna resten, säger Jennifer.

2 600 kronor per månad kostar hennes fabriksnya Seat Leon och då får hon köra högst 1 500 mil per år. Service­ och vinterdäck ingår, men inte skatt och försäkring.

– Det blev lite dyrare för jag ville ha en del special­utrustning: sportstolar, led-strålkastare och ett bra ljudsystem. Och så är det automat – jag kör mest i stan och då är det bekvämt.

Kontraktet binder Jennifer i tre år.

– Hade jag tagit lån hade jag varit bunden vid det i sju år. Då är det roligare att leasa­ och byta ofta. Om tre år kan jag lämna in den här bil­en och hämta en ny – eller köpa loss den om jag är väld­igt nöjd med den.

Privatleasing har blivit ett populärt sätt att skaffa bil, framför allt bland yngre­ människor. Dels har unga svårare att skaffa fram pengar till ett köp, dels har de ofta en lite annorlunda inställning till ägandet.

– Det har ingen betydelse för mig om jag äger bilen eller inte, jag vill bara ha en bil att åka i. En bil som jag gillar­ och är nöjd med, säger Jenni­fer.

Att hålla sig inom 1 500 mil om året bör inte heller bli något problem, tror hon.

– Min pojkvän äger en bil och ska vi långa sträckor så tar vi den.

Seat är ett av de bilmärken­ där återförsäljarna satsar mest på privatleasing. Endast tre av tio nya Seat Leon, som Jennifer valt, säljs – rest­en leasas ut. I Linköping är Seats leasingandel ännu hög­re.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
– Ungefär procent av min försäljning är leasing. Att leasa kostar från 1 695 och uppåt, beroende på modell, uppger Philip Hall, försäljningschef för Seat på Engströms Bil.Åke Alvin