Electrolux och många andra vitvarutillverkare har stor exponering mot Kina. I princip alla affärsområden inom koncernen köper in färdiga produkter och även komponenter från landet där det nya coronaviruset, som identifierades den 7 januari, härjar som mest.

Electrolux har dessutom omkring 800 anställda lokalt i Kina, varav en stor del i en fabrik i Hangzhou, nära Shanghai. Därtill kommer en hel del Electroluxpersonal som reser in och ut ur landet.

I den första fasen har det givetvis varit en fråga om att se till att vår personal är i säkerhet. Det har vi gjort. Och vi har stoppat resor till Fastlandskina sedan några dagar tillbaka, säger vd Jonas Samuelsson till TT.

"Hanterbart"

De färdiga varor som tillverkas av underleverantörer i Kina för Electrolux räkning är bland annat mikrovågsugnar, dammsugare och luftkonditioneringsapparater samt mindre köksutrustning.

Vi köper även komponenter till alla våra affärsområden från olika delar av Kina.

Reguljära ledigheter kring det kinesiska nyåret har redan stoppat all produktion i Kina. Sedan spridningen av coronaviruset tagit fart har nyårsledigheten förlängts till den 9 februari.

Det är besvärligt, men det är hanterbart. Men blir det mycket längre har vi en utmaning, säger Samuelsson.
Skalan av leveranser från Kina gör att det inte går att kompensera för det, tillägger han.

TT: Finns det alternativa leverantörer ni kan använda?

På de färdiga produkterna är det svårare, absolut. Men på komponenter har vi ofta flera alternativ. Men så är det också en fråga om kapacitet och tillgänglighet, som vi jobbar på, säger Electroluxchefen.

Försäljningen påverkas

Tillverkarna i vitvarubranschen ingår i en globalt integrerad leveranskedja, där Kina utgör en del som är svår att undvika. Samtidigt är flera leverantörer av färdiga produkter baserade i just Kina.

Det är i huvudsak sådana kategorier där vi har relativt små produkter, rent fysiskt. När det gäller större produkter produceras de i huvudsak närmare kund, säger Samuelsson.

För att effekterna av coronaviruset på produktionen ska börja märkas för konsumenter ute i butiker, i form av varubrist, tar det ganska lång tid, enligt Electroluxchefen:

Det skulle ta relativt lång tid i och med att det finns flera månaders utbud totalt sett i kedjan.

Försäljningen i Kina kommer också påverkas av problemen.

Nu är det en ganska liten del av vår försäljning, men absolut är det så att det får en effekt där, säger Samuelsson.

Electrolux köper enligt Samuelsson inte in särskilt mycket produkter eller komponenter från den hårdast virusdrabbade provinsen i Kina, Hubei – där storstaden Wuhan ligger.

Kapacitetsbrist i USA

De flesta leverantörer är verksamma på östkusten, med fokus kring Wenzhou och Shanghai.

Electrolux har som lök på laxen även stora problem till följd av en stor konsolidering av fabriker för tillverkning av kylskåp och frysar i USA, där det just nu råder kapacitetsbrist som drar ned försäljningsvolymerna och lyfter tillverkningskostnaderna.

Den löser sig gradvis under andra kvartalet och in i tredje kvartalet. Sedan har vi extra kostnader under de första nio månaderna (av 2020) tills det att vi har lyckats rampa upp den nya fabriken och stängt ned den gamla helt och hållet, säger Samuelsson.

Electrolux vinstvarnade med hänvisning till detta redan i december i fjol.