Otillräcklig sänkning om hela Sverige ska leva

Ett av partierna i Sveriges riksdag har nyligen föreslagit att man ska sänka kostnaden för bensin och diesel med 1 krona per liter. Vilket är bra, men otillräckligt om vi gemensamt ska ta vårt ansvar för att hela Sverige ska leva.

I övriga landet samt på landsbyggden är vi beroende av bilen som transportmedel, menar insändarskribenten.

I övriga landet samt på landsbyggden är vi beroende av bilen som transportmedel, menar insändarskribenten.

Foto: Fredrik Persson

Insändare2021-10-18 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hur tänkte du nu, Bylund? Sverige är inte enbart Stockholm där de flesta av dina partisympatisörer återfinns. De som åker kollektivt med tunnelbanan och fjärrtåg samt kan ”gå utanför sin dörr” för att utöva kultur, aktiviteter, bevista idrottsevenemang samt gå på restaurang.

I övriga landet samt på landsbyggden är vi beroende av bilen som transportmedel för jobbresor, inköp till hem och hushåll, skjutsa barnen till allehanda aktiviteter så som balett, teater, egna sportaktiviteter, bibliotek, scouterna, barnomsorg, kompisar, etcetera. Som ansvarstagande förälder, mormor, morfar, farmor, farfar, syster eller bror ska vi skjutsa våra barn för att exempel spela fotbollsmatch ena dagen i Borenshult, nästa i Stjärnorp, Brokind, Ulrika, Skärkind, Gammalkil, Östra Tollsta, Skeppsås, Östersta, med mera. Att ta hand om och uppfostra våra barn och barnbarn är ett ansvar också för samhällsutvecklingen, bland annat genom att få våra nära och kära att undvika ”fel väg” i livet. Att ta vårt ansvar för att undvika gängkriminalitet och ungdomsvåld som vi på senare tid blivit påminda om. Vi pensionärer har också behov av att komma ut för att träffa andra och utöva våra aktiviteter i pensionärsföreningar, intresseföreningar, hembygdsföreningar och idrottsföreningar, där behovet av transportmedel i form av bil eller buss är helt nödvändigt.

Att installera en fungerande laddinfrastruktur på landsbyggden är långt fram i tiden då det befintliga elnätet är byggt för den nuvarande hushållsuttaget. Och att dra fram nya ledningar vet vi redan nu hur det går med tanke på elöverföringen från norra till södra Sverige. Ska vi ladda en elbil, och då menar jag inte någon hybrid, så erfordras det ett högt effektuttag med ett högre abonnemang och huvudsäkring till följd.

Din kollega Andersson drar årligen in 60 miljarder i skatt på dessa drivmedel, bensin och diesel, till stadskassan. Så det är ett ”självspelande piano” att sänka kostnaden med de höga drivmedelspriserna som finns nu genom att varje höjning med 1 krona per liter ger 20 öre in till staten genom 25 procent moms, vilket är ett finurligt sätt att få in skatt utan att ta beslut.

Det har nu blivit så att det är mer ”lönsamt” att vara hemma från jobbet än att åka dit på grund av de höga drivmedelskostnaderna för oss på ”landet”. Det kan inte vara regeringens mening med ett tryggt arbetsliv.

Hur ska vi ha det i vår framtid? Ska vi tillåtas att bo med familj och uppfostra våra barn i Gladtorpet, Smedjebacken, Hällorna och Tomteboda i stället för att flytta in till stan så måste det gå ihop sig ekonomiskt.