Håll i träningsrutinerna men anpassa dem

I en situation där många av oss har förändrade förutsättningar i vardagen hotas vårt samhälles hälsa även på lång sikt, skriver Pia Carlsson, verksamhetschef vid Campushallen i Linköping.

Sverige 14 april 2020 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Just nu ser världen inte ut som den brukar. Det är allvar nu. På många sätt. Vår hälsa har aldrig varit mer i fokus och vi i träningsbranschen har en viktig uppgift framför oss. Vi vet att det är viktigt att upprätthålla en aktiv livsstil och i en situation där många av oss har förändrade förutsättningar i vardagen hotas vårt samhälles hälsa även på lång sikt.

Myndigheternas uppmaning till isolering för riskgrupper, att jobba hemifrån samt lärosäten och gymnasieskolor i distansläge får effekter på hur mycket vi rör på oss. Begreppet stanna hemma har inneburit en lägre aktivitetsgrad vilket på både kort och lång sikt får konsekvenser. Vi behöver bryta det förstelnade läget. Låta immunförsvaret stärkas av vår träning. 

Folkhälsomyndigheten rekommenderar dig att behålla dina vanliga rutiner så långt det går samt att försöka komma ut i friska luften och fortsätt vara fysiskt aktiv. Låt dessa ingredienser bli en del av vår medicin för att hantera våra utmaningar med corona. ”Det är bra för både kropp och själ att du rör på dig regelbundet. Du blir piggare, starkare och minnet kan förbättras. Du som är vuxen rekommenderas att röra dig en halvtimme om dagen, till exempel ta en rask promenad. Kroppen är byggd för rörelse.” (www.1177.se). 

Hur är det då möjligt att anpassa vårt behov av rörelse med nuvarande restriktioner och hemmaskola för ungdomar och studenter, och hemarbete för många vuxna?

Håll i dina träningsrutiner. Din hälsa har aldrig varit viktigare. Brukar du motionera på måndagskvällar, fortsätt med det. Brukar du gå på ett lunchpass med en jobbarkompis, fortsätt med det. Brukar du cykla till skolan, fortsätt med det, men kör i en cirkel om det är tillbaka till hemmet du behöver komma! Vilka av dina rutiner kan bestå även om många andra är förändrade?

Anpassa efter dina förutsättningar du har just nu. Träna ute, hemma, med online-tjänster eller med oss på en anläggning. Vi lovar att när vi tar emot dig håller vi huvudet kallt och hjärtat varmt, och förstås händerna rena! 

Folkhälsomyndigheten ser ingen anledning att gym och träningsanläggningar borde stänga utan rekommenderar varmt rörelse och motion. (Anders Wallensten, biträdande statsepidemiolog, SVT 29/3). Många aktörer i branschen erbjuder exempelvis uteträning på nya sätt. Finns det något nytt du kan ta del av? 

Tänk positiva tankar kring ditt nuläge. Acceptera situationen och se vilka möjligheter du har i detta nu. Alla steg och all aktivitet räknas. De hälsofrämjande aspekterna är många och endorfinerna som frigörs i kroppen vid rörelse bidrar till att vi står bättre rustade vid nästa förändring till följd av corona. Välkomna träningsglädjen på just dina villkor, och kom ihåg att oro också kan lindras med aktivitet.

Ge dig ut i friska luften! Även om du inte har något mål med din vardagsmotion som när du går till gymmet, jobbet, skolan eller ett möte – försök få in en daglig rutin av att ta dig ut. Spring, cykla eller gå en sväng…

Det viktigaste är inte att du tränar i en anläggning. Kroppen bryr sig inte om platsen, vad du har för kläder, eller hur du rör dig. Kroppen bryr sig bara om att det blir av. Träning är en investering, och tillsammans behöver vi vara rustade när situationen förändras och hjulen börjar snurra som vanligt igen i Sverige.

 Pia Carlsson, verksamhetschef Campushallen/LSIF


Ämnen du kan följa
Läs mer!
Debatt

Hälsofrämjande och säkra evenemang borde få genomföras

Motionslöpning

Zoran har sprungit 10 000 kilometer runt Motala – i år

Konditionsträning

Bästa motionsspåret korades: "Väldigt behagligt"

Linköping

Kommunen skrämmer bort 70-plussare

Linköping

Nytt gym på väg att öppna i kvarteret

Visa fler