Det här bör du veta om snus och träning

När nikotin frigörs i blodet startar en kedjereaktion som påverkar hela kroppen. En av dessa reaktioner är att pulsen stiger och att man känner sig mer skärpt. Det här har lett till en uppfattning om att snus bidrar till att öka prestationen under träning, men är det verkligen så? Vi har tittat närmare på vad forskningen säger.

13 januari 2022 11:44

Vad gör nikotin med kroppen?

Nikotin är det ämne i tobak som skapar en stimulerande effekt, som gör dig beroende. När en snus läggs under läppen frigörs nikotin i kroppen. Det leder till en kedja av reaktioner. Det centrala nervsystemet stimuleras så att du känner dig avslappnad och tillfreds, samtidigt som pulsen ökar och du känner dig mer produktiv.

Nikotin har en omedelbar effekt på blodtryck, blodsocker och puls. Nikotin påverkar även hjärnans belöningscenter genom att öka dopaminnivån. Det är samma ämne som frigörs när människor är förälskade, får en kram, har sex, äter mat eller gör något annat trevligt. Effekten skapar ett varaktigt minne i hjärnan om att snus är något bra som bör användas igen.

Snus och träning

Det råder inga tvivel om att snusning är bättre än rökning, men det betyder inte att det är ofarligt. Snus är ett bättre val för personer som tränar då det inte påverkar lungornas vitalitet och prestation på samma sätt som rökning. Samtidigt har snusare flera nackdelar i samband med träning än de som inte snusar.

Därför bör du skippa snuset om du vill få maximal effekt av träningen. Här är några nackdelar snusare har jämfört med de som inte snusar:

Ökad risk för skador

Studier har visat att snusare har en ökad skaderisk jämfört med de som inte snusar. En av orsakerna till det är att nikotin får blodkärlen att dra ihop sig så att blodcirkulationen och blodflödet till musklerna hämmas. Tillförseln av syre till muskler och leder reduceras.

Det gör snusare mer utsatta för skador. Har man väl fått en skada eller ett sår tar det även längre tid för det att läka.

Reducerad muskelväxt

Tränar du för att bygga muskler? Då är inte snuset din vän. Snus stör den allmänna cirkulationen i kroppen, och reducerar hjärnans förmåga att reagera på stimuli från träning som ska leda till muskelutveckling. Eftersom även blodtillförseln till musklerna hämmas, reduceras musklernas förmåga att lyfta tungt.

Sämre kondition

När du snusar ökar vilopulsen medan den maximala hjärtfrekvensen sänks. Det betyder att konditionsträning inte kommer ge snusare samma resultat som för de som inte snusar. Eftersom pulsen redan är högre än normal nivå, kommer träningen kännas tyngre och det kommer bli svårare att prestera maximalt.

Längre restitutionsperiod

Nikotin stressar kroppen genom att öka nivåerna av dopamin och serotonin samtidigt som insulinutsöndringen reduceras. Det förstör cellernas förmåga att återhämta sig efter ett träningspass.

Om du fortfarande vill kombinera snus och träning, kan ett bra tips vara att ersätta snuset med nikotinfritt snus. Det kan öka prestationen och reducera risken för skador.

Från

Snushejm