Spel har blivit en viktigare del av Glaads gren som har hand om underhållningsbranschen. Organisationen har bland annat jobbat med stora spelskapare som EA och Ubisoft kring hur hbtq-teman framställs i spel.

Spel är en allt större del av underhållningsindustrin och möjligheten att nå en ung person och få dem att förändra sin syn kring hbtq-acceptans är mycket större med ett trippel-A-spel (storbudgetspel) än kanske tio filmer, för unga är så pass involverade i spelandet, säger Jeremy Blacklow.

TT: Hur är representationen av hbtq-teman i spel i dag?

Den är starkare än någonsin tidigare. Det var inte svårt att hitta fem spel att nominera. I år gick priset till "The elder scrolls online: Summerset", säger Blacklow.

Fick kritik

Ett av de andra nominerade spelen, "Assassin's creed: Odyssey" hyllades när det släpptes förra hösten för möjligheterna att välja kön på huvudpersonen, och att sedan låta den inleda relationer med vem den vill, och att det fanns andra normöverskridande relationer i spelet.

När en expansion släpptes i januari fick dock bolaget skarp kritik för att man där tvingar in spelaren i en heterosexuell relation. Glaad tillhörde kritikerna. "I värsta fall bidrar det till att sända ett skadligt budskap att sexuell läggning kan ändras bara man vill".

Vi jobbade sedan tätt med Ubisoft för att hjälpa dem att förstå misstagen de gjorde och hjälpa dem att hantera dem, säger Blacklow.

Ubisoft införde snabbt vissa förändringar.

Testar identiteter

TT: Skiljer sig hur hbtq-teman porträtteras i spel jämfört med andra medier?

Ett spel kan vara ett sätt att prova nya identiteter. För någon som utforskar sin könsidentitet kan det vara en säker plats att göra det på. Men det kan samtidigt vara en oskyddad plats på grund av dess natur av interaktivitet, som trakasserier av nättroll. Så spel kan vara ett tveeggat svärd, säger Jeremy Blacklow.