Så väckte Pixar "Toy story 4" till liv

"Toy story" revolutionerade filmvärlden 1995.

När leksakerna nu återigen väcks till liv i den fjärde filmen i serien nås nya visuella höjder.

Filmens ljusansvarige Jean-Claude Kalache berättar om filmstudion Pixars speciellt framtagna teknik och besatthet av detaljer.

1 september 2019 10:10

Bioaktuella "Toy story 4" är en film om förändring. Det ville Pixar tydliggöra med det estetiska.

Ljuset på olika rollfigurer förändras under filmens gång. I första halvan av filmen belyses huvudpersonen, cowboyen Woody, bakifrån med blått ljus. I andra halvan ligger ljuset framifrån, och färgerna är varma.

Även i små detaljer, som molnen, ville vi få med övergångar. Filmen inleds med att det är mulet, sedan klarnar det upp allt eftersom. I den allra sista scenen är det en klarblå himmel, säger filmens ljusansvarige Jean-Claude Kalache.

Speciell butik

"Toy story 4" utspelas till stor del i en antikaffär, den miljö som ställde till mest problem, berättar Jean-Claude Kalache.

Affären är superkomplex. Den är enorm, som en stor fotbollsplan.

I butiken finns 10 000 föremål. För de små leksakerna blir det nästan som en stad. På bakgatorna kan leksakerna röra sig fritt utan att riskera att bli upptäckta.

De delarna som vetter mot utgången är ljusare och varmare, medan den inre delen av butiken är mer skrämmande, med dovare färger, spindelväv och damm.

Samtidigt ville vi inte göra butiken till en skräckfilm, utan en intressant plats som Woody mot bättre vetande vill utforska, säger Kalache.

Utmanande material

Även om många leksaker är desamma som i den första "Toy story", finns subtila skillnader mellan filmerna. Med åren har föremålen blivit slitna och klistermärken och ludd börjar lossna.

Vi försökte att få med de minsta detaljerna, repor och sånt, för att det ska kännas annorlunda. Det är inte det att vi inte ville göra det för 30 år sedan, men vi hade inte tekniken, förklarar Jean-Claude Kalache.

Woodys kärlek Bo Peep, som gör comeback i filmen, är en docka av porslin, vilket visade sig problematiskt eftersom porslin är glansigt.

Vi försökte att fånga känslan av porslin, men var medvetna om hennes ansiktsutryck, så att glansen inte blev för distraherande, säger Kalache.

En massa regn

I inledningen av "Toy story 4" får tittarna en återblick om hur Woody separerades från Bo Peep. I en känslomässig kvällsscen där regnet slår mot asfalten tar de två leksakerna farväl.

Storleken och formen på vattendropparna blir väldigt annorlunda ur en leksaks perspektiv. Vi forskade en hel del på hur dropparna ser ut, hur de faller och splittras när de når marken.

Program räddade filmen

Pixar tvingades ta fram en hel del ny teknik för att "Toy story 4" skulle vara möjlig. I antikbutiken finns kristallkronor och glasföremål, ibland bakom glasmontrar. Det är en mardröm att rendera, alltså när enorma datorkluster ska förvandla en tredimensionell modell till en färdig bildruta.

Vi insåg snabbt att det tog 400–500 timmar att få klar en enda bildruta, och då behövs 24 för en enda sekund. Vi ville inte kompromissa med utseendet, så vi utvecklade smarta sätt att få rätt utseende på glaset, utan att beräkna en massa information som ingen ändå kommer att uppskatta.

Tekniken inte allt

På frågan om vad Jean-Claude Kalache är mest stolt över med filmen är det dock inget visuellt. I stället är det de känslor filmen framkallar hos publiken han är mest nöjd med

Det viktigaste är att publiken känner samhörighet med rollfigurerna. Då vet vi att vi gjort rätt.
Fakta: "Toy story 4"

"Toy story 4" är den tredje uppföljaren till 1995 års "Toy story". I filmen försöker sheriffdockan Woody finna mening i tillvaron sedan han allt oftare finner sig undanlagd i garderoben. När hans ägare Bonnie skapar en ny leksak av en plastgaffel (Gaffe), som helst av allt vill slängas i soptunnan, tar han på sig uppgiften att lära Gaffe om livet som leksak. Under en husvagnssemester försvinner dock Gaffe, vilket får Woody att ge sig ut på äventyr där han träffar på sin gamla kärlek.

"Toy story 4" hade biopremiär den 30 augusti i Sverige.


Fakta: "Toy story 4" i siffror

60 000. Antalet glödlampor som finns på tivolit där en del av filmen utspelar sig.

10 000. Antalet föremål i antikbutiken, den tekniskt mest komplicerade miljön att skapa.

70. Det genomsnittliga antalet timmar det tar för tusentals datorer att skapa en enda bildruta utifrån 3D-modellen. Det går 24 bildrutor på en sekund.

2.39:1. Filmformatet som används, vilket ger en bredare bild än de tidigare filmerna.

2014. Året då Disney bekräftade att filmen var på gång.

1 miljard. Antalet dollar som filmen hittills spelat in på bio.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Gustav Sjöholm/TT