Låt allt som kan gå fel göra det. Det är kärnan i Marc Camolettis fars ”Dubbel trubbel” som gästade Linköping på lördagskvällen.

Den klassiska fars-handlingen i korthet: Victoria (Anna-Karin Palmgren) ska besöka sin mamma över helgen. Hennes man Sven-Erik (Pär Nymark) har därför bjudit hem sin älskarinna Birgitta (Anna Rydell). Kompisen Jan-Åke (Thomas Petersson) ska också komma, samt en kock (Birgitta Rydberg) som ska laga maten.

Som bäddat för trubbel med andra ord. Att det torde gå åt pipan rejält begriper vi så fort hustrun Victoria plötsligt bestämmer sig för stanna hemma; Kompisen Jan-Åke visar sig förstås vara Victorias hemlige älskare.

Artikelbild

| Birgit (Birgitta Rydberg) ser till att Jan-Åke (Thomas Petersson) och Sven-Erik (Pär Nymark) får det hett om öronen.

Och så fort någon därefter öppnar truten förvärras förvecklingarna till den halvbesatta Crusellhallens farslystna glädje.

Kanske någon i publiken, liksom jag, såg föreställningen på Ydre kulturscen redan 2017, men då under namnet ”Lilla fransyskan”. Uppsättningen var då förlagd till 1980-talet. Här är det 1970-talet för hela slanten med utsvängda byxor, långsnibbade skjortkragar och platåskor.

”Dubbel trubbel” hade premiär på Krusenstiernska teatern i Kalmar förra sommaren. Nu turnerar den runt i Sverige med final i Norrköping 14 april.

Hela ensemblen levererar, inte tu tal om saken. Men två av skådespelarna sticker ut. Thomas Petersson är den ena. Han klev in i våra vardagsrum i tv-serien ”Släng dig i brunnen” på 1990-talet och här på Linköpingsscenen drar hans tajming och svada ner många uppskattande applåder. Den andra är Birgitta Rydberg i rollen som kocken Birgit. Hon gör störst intryck på mig, och släktskapet med mamma, revydrottningen Eva Rydberg, gör sig tydligt påmint i både kroppsspråk, mimik och publikkontakt.